Daarin zagen de experts van de IATA de groei in tonkilometers vracht afnemen van 10% vorig jaar naar 2,8% dit jaar. De organisatie spreekt dan ook van een ‘matiging van het vraagmoment’ in het laatste kwartaal.

De onderzoekers wijzen er tevens op dat in sommige sleutelmarkten in Europa en Azië al sprake is van daling, doordat voorraden niet snel dienen te worden aangevuld, de grote groeifactor vorig jaar, en er ook minder orders worden vergeven in de markt. De dreigende tarievenoorlog tussen China en de VS zet ook een rem op de groei, stelt de belangenbehartiger.

Benuttingsgraad

Een andere aanwijzing dat internationaal gas is teruggenomen in de luchtvrachtmarkt is de benuttingsgraad van vrachtvliegtuigen in uren. Die is gedaald naar elf uur per dag, het laagste niveau sinds 2012, aldus IATA. Ofschoon het ladingaanbod duidelijk afzwakt, heeft dat nog geen negatief effect op de tarieven, laten de vrachtbazen van de airlines aan IATA weten. In een begeleidende enquête bij het onderzoek blijven de directeuren positief over de winstmarge.