Air France-KLM profiteert van hogere vrachttarieven

jaarcijfers

UPDATE – Air France-KLM zag over het afgelopen boekjaar de omzet uit het vrachtvervoer met 6,4% stijgen naar bijna 2,3 miljard euro (zonder valutaschommelingen) bij een nagenoeg gelijkgebleven vrachtvolume van 1,14 miljoen ton (-0,1%). De wisselkoersen meegerekend lag de omzetgroei op ruim 4%.

Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde jaarcijfers over 2018 van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. De beschikbare vrachtcapaciteit bleef ook gelijk aan dat van het boekjaar 2017, terwijl de beladingsgraad licht steeg (0,4 procentpunt) naar 60,3%.

Tarieven

De belangrijkste progressie voor Air France-KLM Cargo zat in de gemiddelde opbrengst per beschikbare tonkilometer, die met 5,2% steeg naar 13,84 euro. Die toename is geheel te danken aan de gestegen vrachttarieven in de mondiale luchtvrachtmarkt. Daarbij valt wel op dat over het vierde kwartaal de tarieven nauwelijks nog stegen en de marge per tonkilometer nog maar met 1,3% toenam.

De vrachtdivisie van Air France-KLM levert geen aparte winst- en verliesrekening meer af. Uit de totale financiële cijfers van de luchtvaartgroep blijkt dat KLM met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro iets minder presteerde dan een jaar eerder. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, waarmee in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen minder werd verdiend. Vooral stakingen en een hogere brandstofrekening drukten het resultaat.

Vervelende herinnering

Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting op resultaten van een ‘opvallend goed resultaat’ voor KLM. De stakingen die Air France met de nodige kosten opzadelde, noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden.

Het totale operationele resultaat bij de groep van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen op jaarbasis. Onder de streep resteerde een nettowinst van 409 miljoen. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen.

Brandstofkosten

De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro ongeveer 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verdere stijging van de tankbon verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7% meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.

De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3%, tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5% hoger uit. De loonakkoorden met onder meer personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8% hogere personeelskosten.

Minder resultaat

In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwart van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo liet hij weten. Voorts rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.

Air France-KLM profiteert van hogere vrachttarieven | NT

Air France-KLM profiteert van hogere vrachttarieven

jaarcijfers

UPDATE – Air France-KLM zag over het afgelopen boekjaar de omzet uit het vrachtvervoer met 6,4% stijgen naar bijna 2,3 miljard euro (zonder valutaschommelingen) bij een nagenoeg gelijkgebleven vrachtvolume van 1,14 miljoen ton (-0,1%). De wisselkoersen meegerekend lag de omzetgroei op ruim 4%.

Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde jaarcijfers over 2018 van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. De beschikbare vrachtcapaciteit bleef ook gelijk aan dat van het boekjaar 2017, terwijl de beladingsgraad licht steeg (0,4 procentpunt) naar 60,3%.

Tarieven

De belangrijkste progressie voor Air France-KLM Cargo zat in de gemiddelde opbrengst per beschikbare tonkilometer, die met 5,2% steeg naar 13,84 euro. Die toename is geheel te danken aan de gestegen vrachttarieven in de mondiale luchtvrachtmarkt. Daarbij valt wel op dat over het vierde kwartaal de tarieven nauwelijks nog stegen en de marge per tonkilometer nog maar met 1,3% toenam.

De vrachtdivisie van Air France-KLM levert geen aparte winst- en verliesrekening meer af. Uit de totale financiële cijfers van de luchtvaartgroep blijkt dat KLM met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro iets minder presteerde dan een jaar eerder. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, waarmee in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen minder werd verdiend. Vooral stakingen en een hogere brandstofrekening drukten het resultaat.

Vervelende herinnering

Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting op resultaten van een ‘opvallend goed resultaat’ voor KLM. De stakingen die Air France met de nodige kosten opzadelde, noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden.

Het totale operationele resultaat bij de groep van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen op jaarbasis. Onder de streep resteerde een nettowinst van 409 miljoen. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen.

Brandstofkosten

De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro ongeveer 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verdere stijging van de tankbon verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7% meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.

De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3%, tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5% hoger uit. De loonakkoorden met onder meer personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8% hogere personeelskosten.

Minder resultaat

In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwart van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo liet hij weten. Voorts rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.