Dat meldt topman Peter Gerber van de Duitse luchtvrachtvervoerder. De vraag ontwikkelt zich vergeleken met de laatste twee jaar zwak, stelt hij. ‘Wij zullen dus ons vluchtschema aanpassen voor het tweede en derde kwartaal van dit jaar. Dat biedt ons dan een winstgevende beladingsgraad en stelt ons in staat onze vliegtuigen optimaal te blijven inzetten.’

Kostenefficiënt

Lufthansa Cargo, dat beschikt over een grote vrachtvloot van MD11F’s en B777F’s, zegt dat het altijd de vrachtvliegtuigen zo flexibel mogelijk inzet afhankelijk van de vraag van de klanten. ‘Dat heeft ons altijd in staat gesteld om kostenefficiënt te blijven’, aldus Gerber.

Diensten zullen over de gehele linie worden geschrapt, voegt de topman er verder aan toe. Dat zal gebeuren in nauw overleg met de klanten inde regio. Waar Lufthansa Cargo precies het mes ingaat zetten, is nog niet aangegeven. Volgens Gerber passen de nieuwe plannen in de lopende vlootvernieuwing. Daarbij vervangen nieuwe B777-200F’s de oude MD11F’s.

Dit voorjaar ontving de vrachtvervoerder al twee B777F’s en nog drie zullen er in de loop van dit jaar volgen. Daarnaast zal Lufthansa aan het eind van dit jaar twee van de twaalf oude MD11F’s gaan uitfaseren. Onduidelijk blijft of Lufthansa onder druk van de mindere vraag niet meer MD11F’s met pensioen stuurt en er daarmee een eerder einde komt aan de MD11F-vloot van Lufthansa Cargo.