Commentaar – Waterloo voor vrachttaks

Commentaar

Het deze week door staatssecretaris Hans Vijlbrief gepresenteerde eindrapport van de onderzoeksbureaus SEO en Districon over de vliegbelasting op vrachtvluchten laat maar ruimte voor een conclusie: ‘niet doen’. Tot die slotsom was overigens enkele jaren geleden ook al de Raad van State gekomen, maar bij het ministerie van Financiën waren de ambtenaren hardleers en was er toch het idee ontstaan dat er in het kader van de beprijzing van de luchtvaart ook wat te halen viel (12 miljoen euro) bij de vrachtmaatschappijen op Schiphol. Het was niet meer en minder dan een ondoordachte exercitie van enkele beleidsambtenaren om de begroting voor de vliegbelasting op tickets rond te krijgen.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Commentaar – Waterloo voor vrachttaks | NT

Commentaar – Waterloo voor vrachttaks

Commentaar

Het deze week door staatssecretaris Hans Vijlbrief gepresenteerde eindrapport van de onderzoeksbureaus SEO en Districon over de vliegbelasting op vrachtvluchten laat maar ruimte voor een conclusie: ‘niet doen’. Tot die slotsom was overigens enkele jaren geleden ook al de Raad van State gekomen, maar bij het ministerie van Financiën waren de ambtenaren hardleers en was er toch het idee ontstaan dat er in het kader van de beprijzing van de luchtvaart ook wat te halen viel (12 miljoen euro) bij de vrachtmaatschappijen op Schiphol. Het was niet meer en minder dan een ondoordachte exercitie van enkele beleidsambtenaren om de begroting voor de vliegbelasting op tickets rond te krijgen.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen