De enige garantie tegen dit risico is de inkoop van charters, waarbij de expediteurs tegen een bepaalde vaste prijs exclusieve capaciteit verwerven bij charteraars als Cargolux, AirBridgeCargo en Atlas Air. Geodis noemt verder het nijpend tekort aan freighters als reden om nu extra capaciteit in te slaan. Zo laat het op eigen kosten permanent een vrachtvliegtuig wekelijks pendelen tussen Europa en Azië. Dat biedt aan de klanten van de Franse expediteur een ‘regelmatige en betrouwbare dienstverlening’. Opvallend daarbij is dat de nieuwe charterdienst elke zondag van Schiphol vertrekt richting China en niet vanaf Parijs. Shanghai Airport is de eindbestemming aan de Aziatische kant. Geodis stelt dat het dit jaar nu in totaal rond de 70 miljoen euro heeft gespendeerd aan eigen charters. Het gaat dan om zo’n 400 vluchten tussen Azië, Europa, Noord- en Zuid-Amerika. De klanten moeten daarbij vooral gezocht worden in de Europese auto-industrie met vestigingen in China.

De computerfabrikant Lenovo wordt intussen genoemd als een van de gebruikers van de Schiphol-charters, terwijl het bedrijf ook ruimte afneemt op de chartervluchten van Geodis tussen Hong Kong en het Mexicaanse Guadalajara. Zo houden de grote techbedrijven de voorraden aan componenten en reserveonderdelen binnen het mondiale productieproces op peil, heet het.

Truckdiensten

Volgens manager Onno Boots van Geodis is het daarbij niet alleen van belang dat er voldoende capaciteit wordt ingekocht, maar ook dat de expediteur als logistieke partner laat zien dat het gehele logistieke proces van A tot Z door hemzelf wordt gecontroleerd en dat niets aan het toeval wordt overgelaten. Zo zijn de charterdiensten van Geodis direct gekoppeld aan lokale truckdiensten in bijvoorbeeld India, Hong Kong en Singapore.

Het Deense DSV kreeg door de overname van Panalpina al de beschikking over een goed geoliede charteroperatie, maar zal vanaf oktober deze dienst verder optuigen met een extra vrachtvlucht in de week vanuit Shanghai naar Europa (Luxemburg) en een nieuwe rotatie tussen Hong Kong en Luxemburg. DSV wil daarmee ‘de grote vraag naar capaciteit koppelen aan een hogere frequentie van de chartervluchten’.

DB Schenker

DSV kan met de extra diensten straks beschikken over drie vrachtvluchten in de week tussen het groothertogdom en Shanghai, wat maandelijks neerkomt op een capaciteit van zo’n 1000 ton. Tussen de Luxemburgse draaischijf en Hong Kong heeft de Deense expediteur in totaal 400 ton aan vrachtruimte ingekocht.

DSV en Geodis volgen met de extra charterdiensten eigenlijk de concurrenten DHL, Dachser en DB Schenker, die recent al extra vrachtvluchten hebben ingekocht. DHL heeft daarbij nu de beschikking gekregen over extra vrachtdiensten die per vlucht drie continenten verbindt. DB Schenker en Dachser huren normaliter niet snel charters in, maar zeggen dat hun klanten in de high-tech de laatste tijd hebben gekozen voor luchtvracht om hun voorraden snel aan te vullen.

IATA: Scheepvaart doet het goed

Terwijl er een hausse is in vrachtcharters, meldt IATA dat de modaliteit alsnog marktaandelen heeft verloren aan de containerrederijen. Een verhuizing van ladingstromen van luchtvaartmaatschappijen naar de goedkopere scheepvaart is in crisistijden niet verrassend, maar aangezien ook de vraag naar luchtvracht herstelt, is er wat vreemds aan de gang, aldus de economen van de internationale luchtvaartorganisatie.

Schijnbaar heeft een deel van de markt niet zo’n haast om de voorraden snel aan te vullen en kiest ze voor de tragere, maar goedkopere containerdiensten. Een andere factor kan zijn dat verladers niet mee willen bieden om voor torenhoge tarieven de beperkte ruimte op de vrachtvliegtuigen te reserveren. Dat kan betekenen dat de expediteurs die nu massaal charters hebben ingekocht, straks met een financiële kater komen te zitten. Wie er uiteindelijk juist heeft gegokt, moet nog blijken.

De containervaart profiteert net als de luchtvracht van hoge vrachtprijzen. Daar hebben de raildiensten tussen China en Europa weinig impact op gehad, ofschoon de volumes op de nieuwe Zijderoute ook records breken. Die tonnages moeten uiteindelijk een remmend effect hebben op de hoge luchtvrachttarieven als het piekseizoen medio november begint. Een andere factor waarom scheepvaart en rail aantrekkelijk zijn, is het tekort aan luchtvrachtruimte. Daardoor lag dat luchtvervoer afgelopen augustus 12,6% onder het niveau van 2019.