Onduidelijk blijft of KLM een deel van de grondafhandeling, waaronder de vrachtafhandeling, gaat uitbesteden aan derden. De directie lijkt hier wel op aan te sturen en heeft daarvoor al de goedkeuring van de ondernemingsraad op zak. Concreet is over die plannen nog niets naar buiten gebracht. Het kan betekenen dat op die manier enkele honderden banen komen te vervallen bij de airline en worden doorgeschoven naar onderaannemers. KLM Cargo maakt voor de afhandeling van de vrachtvliegtuigen al gebruik van een derde partij op Schiphol, Menzies.

Vrachtverkoop

Ook op het gebied van het uitbesteden van de vrachtverkoop blijft KLM zwijgen. Partijen die daarvoor het initiatief hebben genomen, zeggen niet eens een antwoord te hebben gekregen van de directie. Dat roept bij partijen vragen op hoe serieus die KLM de huidige financiële noodsituatie neemt. Het uitbesteden van de vrachtverkoop zou de maatschappij tientallen miljoenen euro’s aan besparingen en extra inkomsten kunnen opleveren.

KLM heeft intussen wel aangeven dat het de drie laatste B747-400-Combi’s eind deze maand wil afstoten. Voor de vliegtuigen bestaat een grote belangstelling in de internationale vrachtmarkt, omdat de combi-vliegtuigen al over een vrachtdeur beschikken en gemakkelijk tegen relatief lage kosten kunnen worden omgebouwd tot een vrachtvliegtuig. In de luchtvrachtmarkt is er momenteel een groot tekort aan capaciteit en bijna elke luchtwaardige vrachtjumbo wordt al ingezet.

Hoekstra

KLM moet donderdag een pakket aan reorganisatie-en bezuinigingsplannen presenteren aan minister Wopke Hoekstra van Financiën. Dit plan was een voorwaarde voor de 3,4 miljard euro aan steun die KLM krijgt van de overheid, in de vorm van leningen en kredietgaranties. Door de coronacrisis staat de luchtvaartmaatschappij op omvallen.

KLM heeft met de bonden afgesproken dat medewerkers die tot één keer modaal verdienen er nog iets op vooruitgaan, aldus FNV en CNV. Personeel dat anderhalf keer modaal verdient, hoeft geen salaris in te leveren maar krijgt ook niet de in eerdere cao’s afgesproken loonsverhoging. Medewerkers die boven anderhalf keer modaal zitten, gaan juist salaris inleveren. Dat kan stapsgewijs oplopen tot 20% minder loon.

Ontslagen

KLM moet naar verwachting ruim 1.000 personeelsleden ontslaan om te bezuinigen. Rond de 4.500 tot 5.000 van de circa 33.000 banen bij KLM zullen verdwijnen via natuurlijk verloop en vrijwillige vertrekregelingen.

KLM heeft nu overeenstemming bereikt met de cabinebonden VNC en FNV Cabine en de vakbonden FNV Luchtvaart, CNV, De Unie, VKP en NVLT voor grondpersoneel. Met de pilotenbond VNV wordt nog onderhandeld.