‘Vervoer coronavaccin geen sprint, maar marathon’

Goed voor de luchtvracht

Het luchttransport van de Covid-19-vaccins gaat 2021 een ‘stuk leuker maken’ voor de internationale luchtvrachtsector en ‘minder druk geven op de omzetten’.

Dat stelt vertrekkend vrachtdirecteur Steven Polmans van Brussels Airport in een interview in deze krant. ‘Het transport van de verschillende coronavaccins gaat er volgend jaar voor zorgen dat de luchtvracht de inkomsten op peil kan houden. Vooral in het voorjaar is dat van groot belang, want de vooruitzichten voor januari en februari zien er niet zo goed uit wat betreft de andere ladingsstromen.’

Productie

Polmans wijst erop dat de productie en het vervoer van de vaccins zeker het gehele jaar in beslag zal nemen. ‘Het is niet zoals de introductie van een nieuwe iPhone, waarbij op heel korte termijn heel veel capaciteit beschikbaar moet zijn. Nee. Dit gaat geheel 2021 beheersen. Het transport van het vaccin is dan ook geen sprint, maar eerder een marathon.’

De vertrekkende vrachtdirecteur merkt inmiddels al dat het transport van de verschillende vaccins tot wonderbaarlijke vervoersbewegingen leidt. ‘Je ziet nu dat wij hier in Europa het vaccin ontvangen uit de VS, terwijl wij het hier weer overvliegen naar Noord-Amerika. Vreemd, maar dat maakt logistiek juist zo boeiend. Als je niet beter weet, vraag je je toch af waarom je het, als je het daar produceert, het niet meteen daar houdt?’

Polmans denkt verder dat iedereen in de luchtvrachtmarkt ‘een fair share’ van de marktvraag zal krijgen. ‘Het gaat heus niet door twee maatschappijen vervoerd worden en over enkele luchthavens lopen. Ik denk dat er behalve vrachtcharters ook heel veel vaccins op gewone lijnvluchten zullen worden vervoerd, zeker als er beperkingen zijn in het aanbod van droog ijs, koelcontainers en andere apparatuur.’

Vrachtconversies

Polmans stelt verder dat op korte termijn de rek uit de bestaande freightermarkt is. ‘We zaten al rond september/oktober aan de max. Dat wat kan vliegen, is nu ingezet. Het is dan ook niet meer mogelijk om nog 10 tot 20% in volume te groeien. Je kunt nog wel door hogere tarieven de winstmarge iets verbeteren, maar capaciteit is er nauwelijks meer.’

De Belgische vrachtexpert verwacht tevens dat de kwakkelende passagiersmarkt en het tekort aan freighters de conversiemarkt ‘een boost’ zal geven. Hij kijkt dan vooral naar de ombouw van veel overbodige B777-passagiersvliegtuigen tot vrachtversies. ‘Die staan nu deels aan de grond, en de tweedehandswaarde van dit type vliegtuig zakt voldoende. Airlines geven de voorkeur aan de A350 en B787 voor het transport van passagiers. Op termijn zal de freightercapaciteit dan ook weer groeien. Probleem is wel dat je nu in de rij moet staan voor een vrachtconversie of een nieuw vrachtvliegtuig.’

De bellycapaciteit op de passagiersvluchten zal in de ogen van Polmans waarschijnlijk pas in 2022 herstellen. ‘Dat is dan wel niet met een beladingsgraad van 94%, maar eerder 72%. Dat lagere aantal verkochte passagiersstoelen betekent dat er omgerekend een extra vrachtpallet per passagiersvlucht mee kan.’

Lees ook: Polmans: ‘Luchtvracht niet meer de kers op de taart, het ís de taart’

Meer weten over de distributie van het Covid19-vaccin? Neem deel aan het internationale digitale congres hierover op 17 en 18 december. Meer informatie via: https://www.airfreightconference.com/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Vervoer coronavaccin geen sprint, maar marathon’ | NT

‘Vervoer coronavaccin geen sprint, maar marathon’

Goed voor de luchtvracht

Het luchttransport van de Covid-19-vaccins gaat 2021 een ‘stuk leuker maken’ voor de internationale luchtvrachtsector en ‘minder druk geven op de omzetten’.

Dat stelt vertrekkend vrachtdirecteur Steven Polmans van Brussels Airport in een interview in deze krant. ‘Het transport van de verschillende coronavaccins gaat er volgend jaar voor zorgen dat de luchtvracht de inkomsten op peil kan houden. Vooral in het voorjaar is dat van groot belang, want de vooruitzichten voor januari en februari zien er niet zo goed uit wat betreft de andere ladingsstromen.’

Productie

Polmans wijst erop dat de productie en het vervoer van de vaccins zeker het gehele jaar in beslag zal nemen. ‘Het is niet zoals de introductie van een nieuwe iPhone, waarbij op heel korte termijn heel veel capaciteit beschikbaar moet zijn. Nee. Dit gaat geheel 2021 beheersen. Het transport van het vaccin is dan ook geen sprint, maar eerder een marathon.’

De vertrekkende vrachtdirecteur merkt inmiddels al dat het transport van de verschillende vaccins tot wonderbaarlijke vervoersbewegingen leidt. ‘Je ziet nu dat wij hier in Europa het vaccin ontvangen uit de VS, terwijl wij het hier weer overvliegen naar Noord-Amerika. Vreemd, maar dat maakt logistiek juist zo boeiend. Als je niet beter weet, vraag je je toch af waarom je het, als je het daar produceert, het niet meteen daar houdt?’

Polmans denkt verder dat iedereen in de luchtvrachtmarkt ‘een fair share’ van de marktvraag zal krijgen. ‘Het gaat heus niet door twee maatschappijen vervoerd worden en over enkele luchthavens lopen. Ik denk dat er behalve vrachtcharters ook heel veel vaccins op gewone lijnvluchten zullen worden vervoerd, zeker als er beperkingen zijn in het aanbod van droog ijs, koelcontainers en andere apparatuur.’

Vrachtconversies

Polmans stelt verder dat op korte termijn de rek uit de bestaande freightermarkt is. ‘We zaten al rond september/oktober aan de max. Dat wat kan vliegen, is nu ingezet. Het is dan ook niet meer mogelijk om nog 10 tot 20% in volume te groeien. Je kunt nog wel door hogere tarieven de winstmarge iets verbeteren, maar capaciteit is er nauwelijks meer.’

De Belgische vrachtexpert verwacht tevens dat de kwakkelende passagiersmarkt en het tekort aan freighters de conversiemarkt ‘een boost’ zal geven. Hij kijkt dan vooral naar de ombouw van veel overbodige B777-passagiersvliegtuigen tot vrachtversies. ‘Die staan nu deels aan de grond, en de tweedehandswaarde van dit type vliegtuig zakt voldoende. Airlines geven de voorkeur aan de A350 en B787 voor het transport van passagiers. Op termijn zal de freightercapaciteit dan ook weer groeien. Probleem is wel dat je nu in de rij moet staan voor een vrachtconversie of een nieuw vrachtvliegtuig.’

De bellycapaciteit op de passagiersvluchten zal in de ogen van Polmans waarschijnlijk pas in 2022 herstellen. ‘Dat is dan wel niet met een beladingsgraad van 94%, maar eerder 72%. Dat lagere aantal verkochte passagiersstoelen betekent dat er omgerekend een extra vrachtpallet per passagiersvlucht mee kan.’

Lees ook: Polmans: ‘Luchtvracht niet meer de kers op de taart, het ís de taart’

Meer weten over de distributie van het Covid19-vaccin? Neem deel aan het internationale digitale congres hierover op 17 en 18 december. Meer informatie via: https://www.airfreightconference.com/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement