Of de nationale luchthaven die eervolle plaats lang zal bezetten, is echter de vraag. Op plaats vier staat inmiddels Leipzig Airport, de Duitse expreshub van DHL, dat vorig jaar het volume met 11,7% zag stijgen naar 1,38 miljoen ton.
Koppositie
Frankfurt Airport (-8,3%) heeft intussen de koppositie van Parijs Charles de Gaulle Airport in Europa overgenomen en is weer de marktleider op het continent met een tonnage van 1,95 miljoen ton in 2020. Frankfurt Airport zag het volume over de eerste twee maanden van het jaar verder verbeteren. Zo werd er in januari al 18% meer vracht overgeslagen en handelde de luchthaven in februari 42% meer vracht af.
Parijs, dat sterk afhankelijk is van het vrachtvolume op de passagiersvliegtuigen van Air France, had door de coronacrisis en het wegvallen van veel belly-capaciteit een dramatisch slecht jaar en verloor bij 1,63 miljoen ton bijna 15% aan vrachtvolume. Daarmee eindigde het in 2020 op een tweede plek.
Londen
Een nog grotere verliezer is het Britse London Heathrow Airport, dat ruim 28% van het vrachtvolume verloor en vorig jaar met 1,14 miljoen ton zakte naar een vijfde plek in Europa.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?