‘We vinden het heel belangrijk dat de belangen van vracht op Schiphol goed worden neergezet. Onze vraag is echter of de vrachtpool daar de juiste proportionele oplossing voor is. Wij zetten daar serieuze vraagtekens bij. Dat hebben wij ook in ACN-verband aangegeven,’ zegt de hoogste vrachtbaas van Air France-KLM.

Hybride vlootmodel

Volgens Den Heijer komt de scepsis deels door de speler die KLM is op Schiphol. ‘Wij hebben een combinatie van belly-capaciteit op de passagiersvliegtuigen en freighters. Dat is ons hybride vlootmodel als luchtvaartmaatschappij en daarom moeten wij ook een goede balans weten te vinden. Uiteindelijk is de belly-capaciteit ongeveer 40% van de beschikbare vrachtruimte op Schiphol. Die draagt ook bij aan het logistieke systeem van de luchthaven en een vrachtpool geeft daar helemaal geen antwoord op. Het is dus een voorkeursoplossing die gericht is op een bepaald segment, maar niet op het geheel.’

De topman van AF-KLM Cargo stelt dat ook bekeken moet worden hoe het probleem rond het verlies aan vrachtvluchten de afgelopen jaren is ontstaan. ‘Het is gewoon lastig voor de vrachtmaatschappijen om hun slots te behouden op Schiphol door de aard van de business. Daar zijn wel verbeterslagen in gemaakt, maar het blijft toch een gegeven.’

Dat de KLM als grootste transito-speler ook zou profiteren van de reservering van 4 tot 5% van de capaciteit op Schiphol voor de vrachtvluchten – vracht trekt immers andere lading – noemt Den Heijer ‘prima’, maar hij wijst erop dat er al wat verbeteringen zijn gemaakt op het terrein van de vrachtvluchten vergeleken met enkele jaren geleden, toen bijna 20% van de cargovluchten verdween. ‘Kijk wat er vorig jaar tijdens Covid-19 is gebeurd. In de slotreglementen zijn bijvoorbeeld aanpassingen gemaakt om ervoor te zorgen dat de cargo-airlines beter worden vertegenwoordigd in de totale context. Wat wij alleen zeggen, is dat een vrachtpool wel heel grof geschut is. Volgens mij zijn er ook andere manieren, zoals nu al met de local rule, om dat met elkaar te organiseren.’

Polderen

Als belly & freighter-airline bevindt Air France-KLM zich op Schiphol een beetje in een spagaat. Of er via polderen alsnog een compromis uitrolt, kan Den Heijer nog niet zeggen. ‘Laat ik nogmaals het belang benadrukken dat wij als KLM hechten aan een goede, gezonde en toekomstbestendige vrachtmarkt op Schiphol. Maatregelen om dat proportioneel te organiseren, zullen wij dan ook altijd volledig steunen. Of dat polderen wordt, is afhankelijk van hoe de markt zich de komende jaren gaat ontwikkelen.’

Lees ook: Air France-KLM houdt vast aan belly met ‘gelimiteerd freightermodel’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding