De aandelenregeling is een variabele compensatie op de lange termijn, waarvoor Smith aan bepaalde vooraf afgesproken doelen moet voldoen. Het is ook aan de aandeelhouders om akkoord te geven. Een woordvoerster van Air France-KLM benadrukt dat er nog geen aandelen zijn uitgekeerd en dat dit pas in 2023 gebeurt, mits de doelen zijn gehaald. De vraag is volgens haar of daaraan überhaupt zal worden voldaan vanwege de impact van de coronacrisis.

Onkosten

Verder kreeg Smith nog eens krap 296.000 euro aan onkosten vergoed, voor het gebruik van een chauffeur en scholingsvergoedingen. Verder verhuisde Smith voor zijn baan bij Air France-KLM naar Frankrijk waar hij ook deels voor werd gecompenseerd. De normale variabele bonus van de topman kwam vanwege de coronacrisis te vervallen.

Bij KLM werden volgens het jaarverslag van de Nederlandse maatschappij geen kortetermijnbonussen en variabele beloningen op de lange termijn uitgekeerd. Daarbij leverden de bestuurders van de Nederlandse maatschappij, net als het personeel, salaris in. Het salaris van KLM-topman Pieter Elbers was vorig jaar 535.185 euro. De totale beloning lag 45 procent lager dan een jaar eerder. Andere KLM-bestuurders als operationeel directeur René de Groot en financieel directeur Erik Swelheim kregen ruim een derde minder overgemaakt.

10,4 miljard euro

Door de coronacrisis kwam Air France-KLM, net als veel branchegenoten, in de problemen. Door reisrestricties en virusangst bleven veel vliegtuigen noodgedwongen aan de grond. Frankrijk en Nederland schoten te hulp met leningen en kredietgaranties. In eerste instantie ging het om 10,4 miljard euro.

Frankrijk gaf deze week 4 miljard euro aan Air France. In ruil daarvoor krijgt Parijs nieuwe aandelen en breidt het zijn belang uit van 14 procent naar rond de 30 procent. Als onderdeel van de goedkeuring voor het steunpakket vanuit de Europese Commissie moet Air France start- en landingsrechten opgeven. Over extra steun aan KLM wordt nog gesproken.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën had eerder geëist dat er geen bonussen uitgekeerd zouden worden bij KLM gedurende de looptijd van de lening van de Nederlandse staat. Een andere voorwaarde die Hoekstra stelde aan de staatssteun was dat iedere KLM’er die drie keer modaal kreeg, minstens 20 procent moest inleveren.

De Nederlandse staat stemde vorig jaar op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen het voorstel om Smith een langetermijnbonus te geven. Het voorstel werd toch aangenomen, met een ruime meerderheid van 84 procent van de stemmen. Ook stemde een meerderheid ondanks Nederlands verzet in met een bonus van bijna 800.000 euro wegens prestaties een jaar eerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding