Hij noemt het tegenover het blad FlightGlobal ‘een mijlpaal’ voor China Airlines en gelet op de miljardenverliezen bij de concurrentie lijkt de Taiwanese carrier ook de enige grote luchtvaartmaatschappij te zijn die erin is geslaagd het coronajaar 2020 zonder al te grote financiële kleerscheuren door te komen. Het bedrijfsresultaat ligt daarbij slechts 18% onder de operationele winst van 2019, laten de cijfers zien.

Vrachtvloot

Dat is alles is toe te schrijven aan een vrachtomzet, die vorig jaar met bijna 90% toenam naar 3,4 miljard euro. Zo werden er maandelijks (sinds april 2020) zo’n 1000 cargo-only vluchten (hoofdzakelijk charters) uitgevoerd met de werkloze passagiersvliegtuigen. Daarnaast beschikt China Airlines over een omvangrijke vrachtvloot van 18 B747-400F’s, die maximaal werd ingezet gedurende de coronacrisis. De derde troef voor de Taiwanezen was het opzetten van een eigen e-commerce platform, waardoor zij vorig jaar grote volumes aan pakketen wisten aan te trekken.

Het snel inspelen op de sterk veranderende markt tijdens de coronacrisis heeft de airline uiteindelijk uit de verliescijfers gehouden en het verlies aan passagiersomzet opgevangen. Daarbij kwam in het tweede kwartaal van 2020 rond de 90% van de totale omzet uit vrachtvervoer.

De luchtvaartmatschappij profiteerde daarnaast van de hoge luchtvrachtprijzen, het grote tekort aan capaciteit en de sterk gedaalde brandstofkosten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding