IATA: een derde omzet airlines dit jaar uit luchtvracht

Coronacrisis

Luchtvaartorganisatie IATA verwacht dat de luchtvracht dit lopende boekjaar goed zal zijn voor een omzet van ruim 152 miljard dollar. Dat komt neer op een derde van alle inkomsten uit de luchtvaart. Normaliter ligt dat vrachtaandeel in de omzet van de luchtvaartmaatschappijen tussen de 10 en 15%.

De belangenorganisatie van airlines voorziet in een recente marktprognose dat de inkomsten in de mondiale luchtvracht zich dit jaar met een toename van 8,2% verder positief zullen ontwikkelen met een volume (63,1 miljoen ton) dat in de buurt van het recordjaar 2018 (63,5 miljoen ton) zal komen.

De prognose betekent concreet een groei van het vrachtvolume voor dit jaar met ruim 13% vergeleken met 2020, toen daalde het vervoerde volume luchtvracht met 9,1% door het stopzetten van grote delen van het passagiersvervoer door de coronapandemie.

Met een deel van het de mondiale passagiersvloot nog steeds aan de grond door de coronacrisis zal de druk op de beschikbare vrachtcapaciteit groot blijven, wat de vrachttarieven hoog houdt, aldus de IATA verder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

IATA: een derde omzet airlines dit jaar uit luchtvracht | NT

IATA: een derde omzet airlines dit jaar uit luchtvracht

Coronacrisis

Luchtvaartorganisatie IATA verwacht dat de luchtvracht dit lopende boekjaar goed zal zijn voor een omzet van ruim 152 miljard dollar. Dat komt neer op een derde van alle inkomsten uit de luchtvaart. Normaliter ligt dat vrachtaandeel in de omzet van de luchtvaartmaatschappijen tussen de 10 en 15%.

De belangenorganisatie van airlines voorziet in een recente marktprognose dat de inkomsten in de mondiale luchtvracht zich dit jaar met een toename van 8,2% verder positief zullen ontwikkelen met een volume (63,1 miljoen ton) dat in de buurt van het recordjaar 2018 (63,5 miljoen ton) zal komen.

De prognose betekent concreet een groei van het vrachtvolume voor dit jaar met ruim 13% vergeleken met 2020, toen daalde het vervoerde volume luchtvracht met 9,1% door het stopzetten van grote delen van het passagiersvervoer door de coronapandemie.

Met een deel van het de mondiale passagiersvloot nog steeds aan de grond door de coronacrisis zal de druk op de beschikbare vrachtcapaciteit groot blijven, wat de vrachttarieven hoog houdt, aldus de IATA verder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement