Terwijl de vrachtruimte op vrachtvliegtuigen in april 2021 vergeleken met dezelfde maand in 2020 nauwelijks toenam (1%) was er bij het vrachtvervoer sprake van een verdrievoudiging van de capaciteit, aldus de Nederlandse luchtvrachtanalist. Deels zijn dit zogeheten ‘cargo-only’-vluchten met passagiersvliegtuigen, die nu het geld moeten verdienen bij het wegblijven van onder meer de zakenreizigers op de intercontinentale passagiersvluchten.

Verdrievoudiging

Volgens WorldACD leverde de belly op passagiersvliegtuigen in april van het vorig jaar nog maar een vijfde van de totale mondiale vrachtruimte. ‘Een jaar later zijn die cijfers compleet veranderd: de vrachtcapaciteit op de intercontinentale passagiersvliegtuigen is bijna verdrievoudigd en komt nu dicht bij de totale capaciteit geleverd door de freighters.’

In totaal steeg in april de mondiaal beschikbare vrachtcapaciteit met 51% vergeleken met april 2020. Dat komt bijna overeen met de gestegen vrachtvolumes (+53%) over de recente aprilmaand. Daarmee deed de markt het qua verkocht luchtvrachttonnage zelfs in verschillende regio’s beter dan in april 2019, toen de coronacrisis nog geen impact had op de markt, aldus WorldACD. Zo won de luchtvrachtexport uit de VS 10% en stond Azië op een plus van 7%, terwijl Europa goed was voor een lichte stijging van 1% van de vrachtvolumes.

Vrachttarief

De reden dat airlines meer passagiersvliegtuigen inzetten voor vrachtvervoer ligt in het aanhoudende grote tekort aan capaciteit op vrachtvliegtuigen en de hoge vrachttarieven. De gemiddelde vrachtprijs per kilo steeg van maart naar april van 3,12 dollar naar 3,30, berekent WorldACD in het marktrapport. Overigens lagen tarieven in april 2020 nog 12% hoger, maar die maand omschrijft de analist als ‘waanzinnig’ doordat de wereld juist werd geconfronteerd met de coronapandemie en de lockdowns, die een groot deel van de internationale burgerluchtvaart platlegde.