Als curator heeft de rechtbank Christian Hartsuiker van het advocatenkantoor SWDV aangewezen. Hij zegt de komende twee weken eerst te zullen zoeken naar mogelijkheden voor een doorstart van het bedrijf, waarvan hij het plan omschrijft als ‘mooi en winstgevend’.

De vrachtmaatschappij in oprichting, waarvan de aandelen voor 51% in handen waren van Scholten, zou deze zomer de eerste vrachtvluchten vanaf Schiphol maken met twee B747-400F’s. Daarvoor liep sinds begin van dit jaar de noodzakelijke aanvraagprocedure voor een exploitatie- en vliegvergunning (AOC) bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Verliezen

Het is nog niet helemaal duidelijk waarom al in het voortraject het doek is gevallen voor de vrachtmaatschappij. Scholten was niet bereikbaar voor een toelichting. Maar volgens anonieme bronnen op Schiphol zouden aanvullende eisen van de ILT de reden zijn dat een belangrijke buitenlandse investeerder zich terugtrok en de directie vervolgens besloot zelf het faillissement aan te vragen.

De curator zegt over de schuldvraag voorlopig nog geen gekwalificeerd oordeel te kunnen geven. ‘Al mijn aandacht gaat de komende weken uit naar het verkennen van een mogelijke doorstart van de vrachtmaatschappij en het vinden van nieuwe investeerders. Of er bijvoorbeeld een harde of zachte toezegging of belofte lag van de ILT voor een exploitatievergunning van ACT-NL kan ik dan ook niet beoordelen.’

Hartsuiker wijst er wel op dat hij door het ontbreken van een exploitatievergunning ‘weleens makkelijker klusjes heeft gehad’ bij een doorstart. De verliezen van de vrachtmaatschappij in spe schat hij op enkele tonnen. ‘Het was dan ook meer dan een idee.’

Blijkens het bedrijfsplan van Aerotranscargo NL mikten de initiatiefnemers op termijn op een middelgrote Nederlandse vrachtmaatschappij met een vloot van tien vrachtvliegtuigen, waaronder B747-8F’s en B777F’s. Daarbij zouden de freighters via een dry-lease constructie (zonder piloten) worden gehuurd.

Dat Scholten, die zo’n vijftien jaar leidende posities bekleedde bij Martinair Cargo en ook vijf jaar lang verantwoordelijk was voor de vrachtverkoop van Saudia Cargo, dit jaar koos voor het opzetten van een Nederlandse vrachtmaatschappij, was geen toeval. In een interview met deze krant dit voorjaar wees hij er al op dat door de corona­crisis de luchtvrachtmarkt zich de komende jaren ingrijpend zal veranderen en meer afhankelijk zal worden van vrachtvliegtuigen dan van de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen.

Schiphol

Daarnaast was Scholten ervan overtuigd dat een zelfstandige Nederlandse vrachtmaatschappij naast de KLM de marktpositie van Schiphol in de mondiale luchtvrachtmarkt zou versterken en de luchthaven gelet op de beperkte aantal vrachtvliegtuigen van KLM minder afhankelijk zou maken van buitenlandse vrachtcarriers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding