De aangepaste local rule 2.0 moet nu soelaas bieden voor de vrachtsector ofschoon veel vrachtmaatschappijen liever een vast percentage van alle vluchten op Schiphol, sprake was van 3 tot 4%, hadden toegewezen gekregen via een vrachtpool.

Partijen op Schiphol, verenigd in de Coordination Committee Netherlands, werken momenteel aan een compromis dat bestaat uit drie elementen, aldus de bronnen. Zo krijgen vrachtmaatschappijen straks uit de pot van niet benutte slots (een reservering voor een vlucht die uiteindelijk niet is uitgevoerd) niet 25% maar 50% van deze vliegbewegingen toegewezen.

Tevens behoeven de vrachtcarriers niet meer zoals in de oude local rule zes weken te wachten voor ze vrijgevallen slots ook daadwerkelijk kunnen benutten. Ze komen per direct beschikbaar en daarmee is een grote grief binnen vrachtsector tegen de oude regeling weggenomen.

Pluspunt

Een derde pluspunt en grote verandering vergeleken met de oude methodiek is dat historisch niet benutte slots op Schiphol, het aantal wordt door experts geschat op 5000 tot 6000, ook direct aan de vrachtsector toevallen. Daarmee komt er eigenlijk een soort semi-vrachtpool van ruim 1% van alle vliegbewegingen op Schiphol. Het enige verschil is dat die niet via een slotdeclaratie van de luchthaven tot stand is gekomen.

Volgens de bronnen op Schiphol wordt er de komende weken verder door de partijen onderhandeld over de invulling van de details. Daarbij wordt er op gewezen dat homecarrier KLM, de budget-airlines en de buitenlandse vrachtmaatschappijen in goed overleg bouwen aan een werkbaar model voor de vrachtsector. Het is daarbij nog niet duidelijk wanneer de nieuwe regeling van kracht zal worden.

Een partij op Schiphol zegt echter dat het dit jaar waarschijnlijk niet meer gaat lukken. ‘Dat is ook geen probleem, omdat er momenteel op Schiphol door de coronacrisis en het wegvallen van veel passagiersvluchten nog voldoende slots aanwezig zijn.’  Het probleem van een tekort aan vrachtslots op Schiphol gaat eerder in de loop van volgend jaar spelen, stelt de bron. ‘Dan moet de aangepaste local rule wel klaar zijn.’

Wat er verder met de vrachtpool gaat gebeuren blijft onduidelijk. ‘Voorlopig is die door Schiphol geparkeerd, maar zeker niet dood.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding