Onder meer was er sprake van een opleving bij  het segment bellyvracht (+633%) naar 6.997 ton. Dat was overigens niet verwonderlijk omdat de passagiersvluchten vorig jaar door de lockdowns in mei bijna verdwenen van de luchthaven. Vergeleken met mei van 2019 was er sprake van enig herstel, maar lagen de volumes in mei van dit jaar nog steeds op de helft van wat er in 2019  werd overgeslagen op Brussels Airport.

Het expresvervoer van DHL liet verder in mei een toename zien van 16% naar 24.459 ton, terwijl de freighter-airlines 22% meer vraag kregen te verwerken wat een totaal van 23.581 ton opleverde. Ook de zogeheten getruckte luchtvracht (17.000 ton) trok aan en nam toe met 47% naar 17.000 ton

Nieuwe klanten

Brussels Airport schrijft de groei met name toe aan het algemene herstel van het vrachtvervoer en een aantal nieuwe Azië-routes ‘die de afgelopen maanden door enkele nieuwe klanten’ zijn begonnen. ‘De activiteit bij de expresdiensten blijft structureel hoger dan in de voorbije jaren dankzij de toename van de online aankopen’, heet het verder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding