Uit de laatste berichten van de doorgaans goed ingevoerde Amerikaanse luchtvrachtanalist CargoFacts blijkt dat de Duitse vrachtcarrier de laatste tijd al het aantal van zes heeft gereduceerd naar twee stuks in het kader van de vlootvernieuwing. Daarbij zet de Duitse vrachtvervoerder geheel in op de B777F, waarvan het vorige week nog een vijftiende exemplaar heeft besteld.

Coronacrisis

Aanvankelijk zouden alle MD11’s al begin 2020 uit de vloot worden genomen, maar de coronacrisis en het stopzetten van de meeste passagiersvluchten zorgden voor een sterk vraag naar vrachtvliegtuigen. Ondermeer werden de oude freighters (maximale capaciteit 80 ton) vaak ingehuurd door expediteurs voor chartervluchten de laatste tijd.

Naar nu blijkt heeft Lufthansa Cargo eerder dit jaar zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te hebben gegeven al vier MD11F’s uit de vloot genomen, waarvan de laatste vorige maand. Nog twee stuks worden nog door Lufthansa Cargo ingezet, waarbij de duur waarschijnlijk afhangt van het volgende grote technische onderhoud en het niveau van de brandstofprijzen op de wereldmarkt. Die twee factoren maken operaties met de oude MD11F, waarvan Lufthansa het laatste exemplaar in 1990 ontving, steeds kostbaarder ondanks de hoge vrachttarieven en de beperkte vrachtcapaciteit in de markt.

Daarnaast moeten de vrachtpiloten van de MD11 ook tijd hebben om opgeleid te worden voor de nieuwe B777’s. Ook dat zorgt ervoor dat de inzet van de MD11 bij Lufthansa Cargo ergens zou stoppen.

Western Global

Cargofacts laat overigens weten dat de Duitse MD11F’s niet zijn afgeschreven en terecht zullen komen op een van de vele vliegtuigkerkhoven van de wereld voor verdere sloop. De meeste MD11F’s zullen een nieuwe werkplek krijgen in de VS. Zo zijn drie oudjes al overgenomen door de Amerikaanse vrachtmaatschappij Western Global Airlines uit Florida.

KLM nam al bijna vijf jaar geleden afscheid van haar zeven MD11F’s in een ingrijpende sanering van de vrachtvloot bij dochterbedrijf Martinair Cargo. In tegenstelling tot Lufthansa Cargo werd daarbij niet gekozen voor een modernisering van de vrachtvloot.