De mondiale luchtvrachtmarkt wordt nu gedomineerd door de B747-400F’s en B777F’s van Boeing, maar commercieel directeur Christian Scherer van Airbus ziet onder meer ook door het grote tekort aan vrachtcapaciteit in de internationale markt en hoge tarieven door de coronacrisis mogelijkheden voor de Europese vliegtuigbouwer om een vrachtvariant van de A350 op de markt te brengen. Verder stelt hij deze week in een webcast briefing dat Airbus als tweede vliegtuigfabrikant na Boeing in de wereld onvoldoende aanwezig is en deze markt dus ‘niet voldoende heeft bediend’.‘

Boodschap

Veel van onze klanten hebben ons verteld dat wij een grote partij zijn in deze industrie en zeggen: ‘doe dat ook in de freighter-markt’. Dat is een belangrijke boodschap om nu mee te nemen.’

Scherer wil niet concreet ingaan op de plannen van Airbus met een vrachtversie van de A350 en wanneer een definitief besluit valt te verwachten. Hij wijst er wel op dat er gelet op de hausse in de luchtvrachtmarkt en ook de recente congestieproblemen in diverse Chinese havens de noodzaak van een A350-freighter wel meer en meer aantoont.

Airbus is in de luchtvrachtmarkt eigenlijk alleen actief met de A330. Dat qua vrachtcapaciteit (rond de 60 ton)  een stuk kleiner is dan de B747F’s en B777F’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding