Europese Commissie keurt staatssteun KLM opnieuw goed

3,4 miljard euro

De Europese Commissie keurt de staatssteun van 3,4 miljard euro aan KLM in verband met de coronacrisis opnieuw goed, met een betere onderbouwing van het positieve besluit.

In juli oordeelde de Europese rechter dat de staatssteun aan KLM niet geoorloofd was, omdat het dagelijks EU-bestuur niet genoeg onderbouwd had waarom voor die steun de concurrentieregels opzij werden geschoven.

De zaak bij het Gerecht van de Europese Unie was aangespannen door concurrent Ryanair. Het hof in Luxemburg schortte de gevolgen van de uitspraak op tot een nieuw besluit van de commissie, zodat KLM de steun nog niet hoefde terug te betalen.

De commissie stelt nu dat ze hetzelfde oordeelt, namelijk dat het noodlijdende KLM terecht toestemming uit Brussel kreeg voor de staatsgarantie op leningen plus de achtergestelde lening van de Staat. Ze komt nu bovendien tegemoet aan de kritische vragen van het gerecht over het besluit. Zo geeft de commissie meer informatie over hoe Air France-KLM in elkaar steekt en waarom KLM apart steun vroeg en kreeg terwijl Air France van de Franse overheid ook al steun kreeg.

De commissie schortte de Europese concurrentieregels, die overheidssteun aan bedrijven verbieden omdat rivalen daardoor worden benadeeld, kort na de uitbraak van corona vorig jaar tijdelijk op. Dat gebeurde met instemming van de lidstaten.

De Ierse budgetmaatschappij Ryanair spande daarop een reeks rechtszaken aan tegen de commissie vanwege het goedkeuren van coronastaatssteun aan rivalen. Als nationale luchtvaartmaatschappijen als KLM door hun regering overeind worden gehouden, is dat oneerlijk voor een pan-Europese prijsvechter als Ryanair, vindt de vliegmaatschappij.

Ryanair verloor de meeste zaken, onder meer bij klachten over staatssteun van Zweden en Denemarken aan SAS, van Finland aan Finnair en van Frankrijk aan Air France. Maar in het geval van KLM, evenals van de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP, oordeelde de Europese rechter dat de staatssteun niet had mogen worden goedgekeurd omdat de argumenten daarvoor onvoldoende waren onderbouwd.

Europese Commissie keurt staatssteun KLM opnieuw goed | NT

Europese Commissie keurt staatssteun KLM opnieuw goed

3,4 miljard euro

De Europese Commissie keurt de staatssteun van 3,4 miljard euro aan KLM in verband met de coronacrisis opnieuw goed, met een betere onderbouwing van het positieve besluit.

In juli oordeelde de Europese rechter dat de staatssteun aan KLM niet geoorloofd was, omdat het dagelijks EU-bestuur niet genoeg onderbouwd had waarom voor die steun de concurrentieregels opzij werden geschoven.

De zaak bij het Gerecht van de Europese Unie was aangespannen door concurrent Ryanair. Het hof in Luxemburg schortte de gevolgen van de uitspraak op tot een nieuw besluit van de commissie, zodat KLM de steun nog niet hoefde terug te betalen.

De commissie stelt nu dat ze hetzelfde oordeelt, namelijk dat het noodlijdende KLM terecht toestemming uit Brussel kreeg voor de staatsgarantie op leningen plus de achtergestelde lening van de Staat. Ze komt nu bovendien tegemoet aan de kritische vragen van het gerecht over het besluit. Zo geeft de commissie meer informatie over hoe Air France-KLM in elkaar steekt en waarom KLM apart steun vroeg en kreeg terwijl Air France van de Franse overheid ook al steun kreeg.

De commissie schortte de Europese concurrentieregels, die overheidssteun aan bedrijven verbieden omdat rivalen daardoor worden benadeeld, kort na de uitbraak van corona vorig jaar tijdelijk op. Dat gebeurde met instemming van de lidstaten.

De Ierse budgetmaatschappij Ryanair spande daarop een reeks rechtszaken aan tegen de commissie vanwege het goedkeuren van coronastaatssteun aan rivalen. Als nationale luchtvaartmaatschappijen als KLM door hun regering overeind worden gehouden, is dat oneerlijk voor een pan-Europese prijsvechter als Ryanair, vindt de vliegmaatschappij.

Ryanair verloor de meeste zaken, onder meer bij klachten over staatssteun van Zweden en Denemarken aan SAS, van Finland aan Finnair en van Frankrijk aan Air France. Maar in het geval van KLM, evenals van de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP, oordeelde de Europese rechter dat de staatssteun niet had mogen worden goedgekeurd omdat de argumenten daarvoor onvoldoende waren onderbouwd.