‘Er is op principiële punten overeenstemming over een doorstart bereikt met een potentiële koper van de onderneming van gefailleerde’, schrijft hij. De curator wil in de komende verslagperiode, die eindigt in september, ‘de koopovereenkomst tot verkoop van de activa’ nader uitwerken en ‘streeft naar spoedige ondertekening van deze koopovereenkomst met de koper’. Nadere details over de mogelijke koper zijn niet bekendgemaakt, maar het zou daarbij gaan om een onderneming uit een EU-lidstaat.

Weigering ILT

De rechtbank van Haarlem sprak in mei het faillissement uit Aerotranscargo NL op verzoek van de directie. Die wilde voor deze zomer met de nieuwe Nederlandse vrachtmaatschappij vrachtvluchten vanaf Schiphol beginnen naar onder meer Azië.
Blijkens het verslag liepen de onderhandelingen voor een vergunning in het voorjaar vast toen de aanvraag voor een Air Operating Licence (AOL) voor ATC NL door de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILT) werd geweigerd. Daarop staakte de investeerder verdere financiering en vroeg het bestuur het faillissement aan.

Uit de gesprekken die de curator heeft gehad met het bestuur, waaronder oprichter van ACT-NL en oud Martinair-topmanager Peter Scholten, blijkt verder dat de ILT geen AOL aan de vennootschap heeft verstrekt ‘in verband met de financiële constructie met betrekking tot het eigendom en de financiering door een niet EU-aandeelhouder en investeerder’ van ATC NL. Of het daarbij gaat om het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Aerotranscargo FZE, het bedrijf waarvan het Nederlandse vrachtbedrijf de vliegtuigen zou huren, is niet duidelijk.

De curator schrijft verder dat hij de door de bestuurders opgegeven oorzaken van het faillissement nader zal onderzoeken.

584.861 euro schulden

Ten tijde van het faillissement waren er vijf personen in loondienst bij ATC-NL. Voor hen is ontslag aangevraagd. De huur van het kantoor op Schiphol is door de curator opgezegd. Volgens opgave van het bestuur bedragen de schulden van de maatschappij aan concurrente (gewone) schuldeisers 584.861 euro. De vorderingen van preferente crediteuren zoals fiscus en het UMV op de vrachtmaatschappij in oprichting zijn nog duidelijk.

Verder blijkt uit het verslag dat ATC-NL voornemens was om ‘één en op termijn meerdere’ vrachtvliegtuigen te leasen. ‘Het eerste vliegtuig was beschikbaar gesteld voor lease maar voor zover bekend werd er nog geen leaseovereenkomst ondertekend’, aldus de curator.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding