Rond 5% van de vluchten heeft de vrachtmaatschappij sinds maandag moeten schrappen omdat de directie het niet eens is kunnen worden met vakbond Cockpit over een verlenging van de coronaregels, waardoor de vrachtvliegers vanaf deze week geen langere werkdagen mogen maken dan er in de bestaande arbeidsvoorwaarden is toegestaan, blijkt uit berichtgeving van het Duitse persbureau DPA.

Drukmiddel

Volgens de luchtvaartsite ‘aero.de’ heeft de vakbond de overeenkomst niet verlengd als laatste drukmiddel bij de vastgelopen overleg rond de toekomst van de boventallige piloten bij de passagiersdivisie van Lufthansa. Daar lopen de regels voor arbeidstijdverkorting af en dreigt voor 1.500 van 5.000 gezagvoerders en co-piloten ontslag door het zwakke herstel van het reizigersvervoer.

Bellycapaciteit

Een uitgewerkt compromisvoorstel voor de extra werkuren voor de vrachtvliegers zou op het laatste moment door Lufthansa Cargo van tafel zijn gehaald. Lufthansa heeft de toestemming voor extra arbeidsuren nodig vanwege de grote vraag naar vrachtvervoer in der markt. Daarnaast is het vrachtbedrijf sterk afhankelijk van de vrachtvluchten voor het vervoer van lading doordat een deel van de intercontinentale bellycapaciteit op de passagiersvluchten van moederbedrijf Lufthansa door de coronacrisis nog niet beschikbaar is.

In een reactie laat Lufthansa intussen weten dat de onderhandelingen in een ‘constructieve’ sfeer worden voortgezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding