Dat meldt de internationale luchtvaartorganisatie IATA in zijn laatste maandrapport. De vervoerscijfers tonen in combinatie met de beperkte (belly) capaciteit waarom er recordprijzen worden betaald in het luchtvrachtvervoer. IATA verwacht dat aan die gespannen marktsituatie voorlopig geen einde komt en verladers en uiteindelijk de consument nog wel een tijdje de hoofdprijs moeten betalen om een zending van a naar b door de lucht te krijgen.

Record 2017

De groei van 8% over de eerste zes maanden betekent ook dat de vrachtmarkt weer dicht bij het volumerecord uit 2017 kwam toen de markt met 10,2% toenam in de eerste helft van het jaar.

Er waren in de maand juni wel grote regionale verschillen te bespeuren in de luchtvrachtmarkt, aldus IATA. Zo waren de Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen goed voor een volumegroei van 5,9%, maar  kwamen de carriers uit het Midden Oosten niet veel verder dan een plus van 2%. Alleen de Europese luchtvaartmaatschappijen deden het slechter met een toename van 1,6%.

Die laatste twee kleine groeipercentages zijn echter simpel te verklaren door het feit dat de meeste Golf-airlines en hun Europese concurrenten qua intercontinentale vrachtcapaciteit aan hun max zitten, terwijl er bij de VS-luchtvaartmaatschappijen door het sterke herstel van de binnenlandse markt meer vracht werd gevlogen.

Reddingsboei

De totale internationale vrachtcapaciteit, gemeten in beschikbare tonkilometers  vracht (ATK’s), bleef 10,8% onder het niveau van de pre-coronamaand juni van 2019. De belly-capaciteit lag 38,9% onder het niveau van twee jaar geleden. Dat verlies werd gecompenseerd doordat de capaciteit op vrachtvliegtuigen (waaronder ook cargo only-vluchten) met bijna 30% toenam.

Gelijktijdig constateert IATA dat de luchtvracht vergeleken met het prijspeil in de containervaart minder duur werd de afgelopen maanden en kon ook door ‘een hoge betrouwbaarheidsgraad’ beter concurreren met containervaart.

Volgens topman Willie Walsh van IATA is de bloeiende vrachtmarkt een reddingsboei voor veel airlines nu het herstel van de passagiersmarkt grotendeels uitblijft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding