Atlas Air blijft profiteren van turbulente transportmarkt

Kwartaalwinst naar kwart miljard

De Amerikaanse vrachtmaatschappij Atlas Air wist een nettowinst van 107 miljoen dollar (+ 35%) te behalen over het tweede kwartaal euro op een omzet van bijna 1 miljard dollar (+20%).

Het aangepaste bedrijfsresultaat lag op bijna een kwart miljard dollar (241,7 miljoen dollar). Vergeleken met het tweede kwartaal van 2020, was dat een marginale afname van 1,3%, maar een jaar geleden profiteerde Atlas Air van veel noodcharters om voldoende beschermende medische kleding naar de VS en Europa te krijgen na het uitbreken van de coronapandemie.

Blokuren

Atlas Air verkoopt zelf geen vrachtruimte maar biedt vrachtvliegtuigen aan via huur-en leasecontracten bij expediteurs, airlines en expresvervoerders. Met een vrachtvloot van rond de vijftig B747’s en B767’s is het na FedEx en UPS de grootste aanbieders van maindeckcapaciteit in de markt. Dat was in het tweede kwartaal goed voor een volume van 93.190 zogeheten blokuren, een toename van 9,7% vergeleken met dezelfde periode in 2020.

Topman John Dietrich van Atlas Air Worldwide verwacht dat zijn bedrijf in de tweede helft van dit jaar zal blijven profiteren van een sterke vraag uit de mondiale luchtvrachtmarkt. Hij wijst er daarbij op dat het volume nu al ver over het niveau van 2019, de periode voor de pandemie, is geschoten en de vraag bij de e-commerce en in het expresvervoer blijven groeien.

Bellycapaciteit

Ook de lage graad aan voorraden wereldwijd en de positieve inkoopindexen laten hopen op een verdere groei van de vraag. Dietrich wijst er tevens op dat de congestie, hoge prijzen en lange doorlooptijden in de containervaart tot extra klandizie zal leiden, terwijl het herstel van de passagiersmarkt met de bellycapaciteit maar langzaam verloopt.

Atlas Air blijft profiteren van turbulente transportmarkt | NT

Atlas Air blijft profiteren van turbulente transportmarkt

Kwartaalwinst naar kwart miljard

De Amerikaanse vrachtmaatschappij Atlas Air wist een nettowinst van 107 miljoen dollar (+ 35%) te behalen over het tweede kwartaal euro op een omzet van bijna 1 miljard dollar (+20%).

Het aangepaste bedrijfsresultaat lag op bijna een kwart miljard dollar (241,7 miljoen dollar). Vergeleken met het tweede kwartaal van 2020, was dat een marginale afname van 1,3%, maar een jaar geleden profiteerde Atlas Air van veel noodcharters om voldoende beschermende medische kleding naar de VS en Europa te krijgen na het uitbreken van de coronapandemie.

Blokuren

Atlas Air verkoopt zelf geen vrachtruimte maar biedt vrachtvliegtuigen aan via huur-en leasecontracten bij expediteurs, airlines en expresvervoerders. Met een vrachtvloot van rond de vijftig B747’s en B767’s is het na FedEx en UPS de grootste aanbieders van maindeckcapaciteit in de markt. Dat was in het tweede kwartaal goed voor een volume van 93.190 zogeheten blokuren, een toename van 9,7% vergeleken met dezelfde periode in 2020.

Topman John Dietrich van Atlas Air Worldwide verwacht dat zijn bedrijf in de tweede helft van dit jaar zal blijven profiteren van een sterke vraag uit de mondiale luchtvrachtmarkt. Hij wijst er daarbij op dat het volume nu al ver over het niveau van 2019, de periode voor de pandemie, is geschoten en de vraag bij de e-commerce en in het expresvervoer blijven groeien.

Bellycapaciteit

Ook de lage graad aan voorraden wereldwijd en de positieve inkoopindexen laten hopen op een verdere groei van de vraag. Dietrich wijst er tevens op dat de congestie, hoge prijzen en lange doorlooptijden in de containervaart tot extra klandizie zal leiden, terwijl het herstel van de passagiersmarkt met de bellycapaciteit maar langzaam verloopt.