Beladingsgraad in luchtvrachtmarkt verliest terrein

Luchtvrachtmonitor

Het mondiaal luchtvrachtvervoer lag in juli zo’n 23% boven het niveau van vorig jaar, maar de beladingsgraad daalde met 3 volle procentpunten naar 66%. Dat zijn de eerste conclusies uit de meest recente vrachtmonitor van analist Clive Data Services.

Geen schokkende bevindingen op het eerste gezicht, maar het laat wel zien dat de luchtvrachtsector ook in de doorgaans rustige zomermaand juli moeite heeft gehad, gelet op de dalende benuttingsgraad, om vraag en aanbod goed te managen, aldus directeur Niall van de Wouw van Clive.

Bellycapaciteit

Dat is een puntje van zorg, want het is voor het eerst sinds de corona-pandemie in maart van het vorig jaar toesloeg dat de beladingsgraad terrein verliest. Een reden voor deze mismatch tussen vraag en aanbod ligt volgens hem aan de herintroductie van meer passagiersvluchten vorige maand, waardoor airlines weer wat extra bellycapaciteit ter beschikking kregen. De beschikbare vrachtcapaciteit nam daardoor vergeleken met een jaar geleden met zo’n 29% toe. Afgezet tegen juli 2019 was er echter nog sprake van een capaciteitsafname van 18%, aldus de Clive-directeur.

Met nog steeds bijna eenvijfde minder vrachtcapaciteit wist de luchtvrachtsector echter net zoveel vracht te vervoeren als in 2019, aldus Van de Wouw. Dat verklaart ook dat de beladingsgraad vergeleken met juli 2019 nog een volle 5 procentpunt hoger ligt dit jaar.

Inkoopgolf

De druk op de beschikbare mondiale vrachtcapaciteit is dan ook iets afgenomen in juli, maar dat kan ook de stilte voor de storm zijn. De grote vraag is hoe verladers en expediteurs zich gaan positioneren na de vakantie met het oog op de grote inkoopgolf dit najaar en of de laatste 18% aan capaciteit dan al zijn rentree heeft gemaakt. De antwoorden op die vragen zal de maand augustus nog niet geven, aldus Ciive.

Beladingsgraad in luchtvrachtmarkt verliest terrein | NT

Beladingsgraad in luchtvrachtmarkt verliest terrein

Luchtvrachtmonitor

Het mondiaal luchtvrachtvervoer lag in juli zo’n 23% boven het niveau van vorig jaar, maar de beladingsgraad daalde met 3 volle procentpunten naar 66%. Dat zijn de eerste conclusies uit de meest recente vrachtmonitor van analist Clive Data Services.

Geen schokkende bevindingen op het eerste gezicht, maar het laat wel zien dat de luchtvrachtsector ook in de doorgaans rustige zomermaand juli moeite heeft gehad, gelet op de dalende benuttingsgraad, om vraag en aanbod goed te managen, aldus directeur Niall van de Wouw van Clive.

Bellycapaciteit

Dat is een puntje van zorg, want het is voor het eerst sinds de corona-pandemie in maart van het vorig jaar toesloeg dat de beladingsgraad terrein verliest. Een reden voor deze mismatch tussen vraag en aanbod ligt volgens hem aan de herintroductie van meer passagiersvluchten vorige maand, waardoor airlines weer wat extra bellycapaciteit ter beschikking kregen. De beschikbare vrachtcapaciteit nam daardoor vergeleken met een jaar geleden met zo’n 29% toe. Afgezet tegen juli 2019 was er echter nog sprake van een capaciteitsafname van 18%, aldus de Clive-directeur.

Met nog steeds bijna eenvijfde minder vrachtcapaciteit wist de luchtvrachtsector echter net zoveel vracht te vervoeren als in 2019, aldus Van de Wouw. Dat verklaart ook dat de beladingsgraad vergeleken met juli 2019 nog een volle 5 procentpunt hoger ligt dit jaar.

Inkoopgolf

De druk op de beschikbare mondiale vrachtcapaciteit is dan ook iets afgenomen in juli, maar dat kan ook de stilte voor de storm zijn. De grote vraag is hoe verladers en expediteurs zich gaan positioneren na de vakantie met het oog op de grote inkoopgolf dit najaar en of de laatste 18% aan capaciteit dan al zijn rentree heeft gemaakt. De antwoorden op die vragen zal de maand augustus nog niet geven, aldus Ciive.