Vrachtvervoerders domineren nu IATA top-25

Luchtvracht

De coronacrisis heeft vorig jaar de mondiale marktpositie van de grootste vrachtvervoerders in de lucht, FedEx, UPS en Qatar Airways, aanzienlijk versterkt. De grote verliezers zijn luchtvaartmaatschappijen als Air France en KLM, die de afgelopen jaren hun vrachtvloot grotendeels afbouwden en sterk zijn gaan leunen op bellycapaciteit. Die keuze is een verkeerde geweest, blijkt uit de mondiale top-25 van luchtvrachtvervoerders van branche-organisatie IATA over 2020.

KLM Cargo zakte in de top-25 , die gebaseerd is op het aantal verkochte tonkilometers vracht in de World Air Transport Statistics (WATS) van de IATA (niet te verwarren met de jaarlijkse IATA top 100 voor luchtvrachtexpediteurs die samengesteld wordt door NT), twee plaatsen en tuimelde met zijn 24ste plek nog net niet uit de mondiale ranglijst. De Nederlandse luchtvrachtvervoerder verloor meer dan 16% aan vrachttonkilometers en leverde daarmee ook marktaandelen in.

Het gemiddelde productieverlies van alle top-25-spelers lag op 3,3%. De KLM bevindt zich nu in de achterhoede van de top-25 en moest ook nieuwkomer Ethiopian Cargo (plaats 23) voor laten gaan. Hekkensluiter is het Azerbeidzjaanse Silk Way, dat eveneens voor het eerst een plek op de lijst veroverde.

KLM-partner Air France haalde de IATA-lijst niet eens meer. Hetzelfde gebeurde met British Airways en American Airlines, twee luchtvaartmaatschappijen die geen freighters bezitten. Andere combi-airlines, zoals Singapore Airlines en Lufthansa, verloren flink terrein. De Duitse luchtvaartmaatschappij zakte acht plekken in de rangschikking naar positie 15, met een verlies aan vrachttonkilometers van 33%. Singapore Airlines (plaats 17) deed het met een verlies van 32,4% aan tonkilometers niet veel beter. Het bedrijf zakte vijf plekken in de rangschikking.

Voor Singapore en Lufthansa had het verlies nog forser kunnen uitvallen indien de twee airlines ook net als de KLM het mes hadden gezet in hun vrachtvloot. De vrachtvliegtuigen van Lufthansa en Singapore Airlines zorgden er in 2020 voor dat de twee bedrijven zich tenminste nog konden handhaven in de middenmoot.

E-commerce

Het verlies van Lufthansa Cargo zorgde er wel voor dat het niet langer de grootste Duitse vrachtvervoerder is. Die status ging naar Aerologic, dat met plaats 14 maar liefst tien plekken steeg. Aerologic vervoert voor DHL Express pakjes in de wereld en profiteerde vorig jaar sterk van de hausse in de e-commerce. De pakketvervoerder is overigens voor 50% in handen van Lufthansa Cargo, wat het verlies van de koppositie in de Duitse markt enigszins verzacht.

Behalve Aerologic versterkte ook Cargolux zijn positie: dat klom een plekje naar plaats 7, met een bescheiden groei in het aantal tonkilometers van 2,3%. De Luxemburgse vrachtmaatschappij is daarmee de grootste Europese vrachtvervoerder geworden, met een dubbel zo groot aantal verkochte tonkilometers vracht als de KLM.

De coronacrisis heeft de ranglijst ook verder flink door elkaar geschud. Zo zijn de Amerikaanse vrachtcarriers Atlas Air (plek 12) en Kalitta Airways (plek 13) dominant aanwezig in de lijst. Kalitta wist 45% meer tonkilometers af te leggen en steeg tien posities op de lijst, terwijl Atlas Air met een productietoename van 20,7% vier posities klom en al bijna op de deur van de top-10 klopt.

De Amerikaanse koerier FedEx verstevigde zijn positie als marktleider met een stijging van het aantal vrachtkilometers met 12,3%. E-commerce was een belangrijke factor voor die groei, ofschoon de pakketvervoerder ook profiteerde van een sterk herstel van de Amerikaanse economie en het aan de grond houden van de passagiersvloot sinds maart van het vorig jaar.

Ook de nummers 2 en 3, UPS en Qatar Airways, wonnen terrein met respectievelijke 11,9% en 5,5% aan extra vrachttonkilometers. Dat leverde UPS weer de tweede plek op in de top-25 ten koste van Qatar Airways. De airline uit de kleine golfstaat Qatar plukte de vruchten van een agressief investeringsplan in freighters de laatste jaren. Die vrachtvloot compenseerde het verlies aan bellycapaciteit ruimschoots. De naaste concurrent Emirates Cargo (plek 4) uit Dubai was minder fortuinlijk en leverde ruim een vijfde (20,3%) van zijn gevlogen tonkilometers in vergeleken met 2019. Cathay Pacific (Hong Kong) deed het nog slechter en zag een kwart (25,6%) van haar vrachtproductie verdwijnen. Voor zowel Emirates als Cathay (plaats 5) was het een schrale troost dat het verlies niet gepaard ging met een daling op de ranglijst.

Chartervluchten

De hoge score en zegetocht van de vrachtmaatschappijen in de IATA top-25 had nog eclatanter kunnen uitvallen als de belangenbehartiger niet alleen de lijndiensten maar ook de chartervluchten had meegerekend in het WATS-totaal. Vooral in 2020 is die markt door de pandemie en het transport van mondmaskers sterk gestegen.

Waarschijnlijk verklaart het gemis van de chartervluchten het opvallende verlies van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC) in de top-25. Als enige vrachtvervoerder leverde ABC bijna 11% aan vrachttonkilometers in en eindigde het bedrijf op de 16de plek in de rangschikking, twee plekken lager dan in 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Vrachtvervoerders domineren nu IATA top-25 | NT

Vrachtvervoerders domineren nu IATA top-25

Luchtvracht

De coronacrisis heeft vorig jaar de mondiale marktpositie van de grootste vrachtvervoerders in de lucht, FedEx, UPS en Qatar Airways, aanzienlijk versterkt. De grote verliezers zijn luchtvaartmaatschappijen als Air France en KLM, die de afgelopen jaren hun vrachtvloot grotendeels afbouwden en sterk zijn gaan leunen op bellycapaciteit. Die keuze is een verkeerde geweest, blijkt uit de mondiale top-25 van luchtvrachtvervoerders van branche-organisatie IATA over 2020.

KLM Cargo zakte in de top-25 , die gebaseerd is op het aantal verkochte tonkilometers vracht in de World Air Transport Statistics (WATS) van de IATA (niet te verwarren met de jaarlijkse IATA top 100 voor luchtvrachtexpediteurs die samengesteld wordt door NT), twee plaatsen en tuimelde met zijn 24ste plek nog net niet uit de mondiale ranglijst. De Nederlandse luchtvrachtvervoerder verloor meer dan 16% aan vrachttonkilometers en leverde daarmee ook marktaandelen in.

Het gemiddelde productieverlies van alle top-25-spelers lag op 3,3%. De KLM bevindt zich nu in de achterhoede van de top-25 en moest ook nieuwkomer Ethiopian Cargo (plaats 23) voor laten gaan. Hekkensluiter is het Azerbeidzjaanse Silk Way, dat eveneens voor het eerst een plek op de lijst veroverde.

KLM-partner Air France haalde de IATA-lijst niet eens meer. Hetzelfde gebeurde met British Airways en American Airlines, twee luchtvaartmaatschappijen die geen freighters bezitten. Andere combi-airlines, zoals Singapore Airlines en Lufthansa, verloren flink terrein. De Duitse luchtvaartmaatschappij zakte acht plekken in de rangschikking naar positie 15, met een verlies aan vrachttonkilometers van 33%. Singapore Airlines (plaats 17) deed het met een verlies van 32,4% aan tonkilometers niet veel beter. Het bedrijf zakte vijf plekken in de rangschikking.

Voor Singapore en Lufthansa had het verlies nog forser kunnen uitvallen indien de twee airlines ook net als de KLM het mes hadden gezet in hun vrachtvloot. De vrachtvliegtuigen van Lufthansa en Singapore Airlines zorgden er in 2020 voor dat de twee bedrijven zich tenminste nog konden handhaven in de middenmoot.

E-commerce

Het verlies van Lufthansa Cargo zorgde er wel voor dat het niet langer de grootste Duitse vrachtvervoerder is. Die status ging naar Aerologic, dat met plaats 14 maar liefst tien plekken steeg. Aerologic vervoert voor DHL Express pakjes in de wereld en profiteerde vorig jaar sterk van de hausse in de e-commerce. De pakketvervoerder is overigens voor 50% in handen van Lufthansa Cargo, wat het verlies van de koppositie in de Duitse markt enigszins verzacht.

Behalve Aerologic versterkte ook Cargolux zijn positie: dat klom een plekje naar plaats 7, met een bescheiden groei in het aantal tonkilometers van 2,3%. De Luxemburgse vrachtmaatschappij is daarmee de grootste Europese vrachtvervoerder geworden, met een dubbel zo groot aantal verkochte tonkilometers vracht als de KLM.

De coronacrisis heeft de ranglijst ook verder flink door elkaar geschud. Zo zijn de Amerikaanse vrachtcarriers Atlas Air (plek 12) en Kalitta Airways (plek 13) dominant aanwezig in de lijst. Kalitta wist 45% meer tonkilometers af te leggen en steeg tien posities op de lijst, terwijl Atlas Air met een productietoename van 20,7% vier posities klom en al bijna op de deur van de top-10 klopt.

De Amerikaanse koerier FedEx verstevigde zijn positie als marktleider met een stijging van het aantal vrachtkilometers met 12,3%. E-commerce was een belangrijke factor voor die groei, ofschoon de pakketvervoerder ook profiteerde van een sterk herstel van de Amerikaanse economie en het aan de grond houden van de passagiersvloot sinds maart van het vorig jaar.

Ook de nummers 2 en 3, UPS en Qatar Airways, wonnen terrein met respectievelijke 11,9% en 5,5% aan extra vrachttonkilometers. Dat leverde UPS weer de tweede plek op in de top-25 ten koste van Qatar Airways. De airline uit de kleine golfstaat Qatar plukte de vruchten van een agressief investeringsplan in freighters de laatste jaren. Die vrachtvloot compenseerde het verlies aan bellycapaciteit ruimschoots. De naaste concurrent Emirates Cargo (plek 4) uit Dubai was minder fortuinlijk en leverde ruim een vijfde (20,3%) van zijn gevlogen tonkilometers in vergeleken met 2019. Cathay Pacific (Hong Kong) deed het nog slechter en zag een kwart (25,6%) van haar vrachtproductie verdwijnen. Voor zowel Emirates als Cathay (plaats 5) was het een schrale troost dat het verlies niet gepaard ging met een daling op de ranglijst.

Chartervluchten

De hoge score en zegetocht van de vrachtmaatschappijen in de IATA top-25 had nog eclatanter kunnen uitvallen als de belangenbehartiger niet alleen de lijndiensten maar ook de chartervluchten had meegerekend in het WATS-totaal. Vooral in 2020 is die markt door de pandemie en het transport van mondmaskers sterk gestegen.

Waarschijnlijk verklaart het gemis van de chartervluchten het opvallende verlies van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC) in de top-25. Als enige vrachtvervoerder leverde ABC bijna 11% aan vrachttonkilometers in en eindigde het bedrijf op de 16de plek in de rangschikking, twee plekken lager dan in 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement