Door de maatregelen is zeker een derde van de afhandelingscapaciteit op de luchthaven momenteel niet beschikbaar, aldus eerste berichten. Vooral de afhandeling van vrachtvliegtuigen is ernstig geraakt. Voor bellyvracht op passagiersvliegtuigen geldt nog een uitzondering, heet het.

PACTL, is een van de twee vrachtafhandelaars op de luchthaven en de vrees is dat na de containeroverslag, waar onlangs de haven van Ningbo min of meer op slot ging, nu ook de internationale luchtvrachtsector zwaar gehinderd zal worden door de drastische Chinese coronamaatregelen. Een slecht vooruitzicht nu de internationale luchtvrachtsector zich langzaam aan het voorbereiden is voor het drukke winterseizoen.

Derde mondiale vrachthub

Shanghai Airport is na Hongkong Airport en Memphis Airport de derde vrachtluchthaven van de wereld met een maandelijkse overslag van zo’n 360.000 ton (mei). Volgens risicoanalist Everstream Analytics zouden ook al op 15 andere luchthavens in China de coronamaatregelen deze maand gevolgen hebben voor de afhandeling van luchtvracht.

Zo zijn Nanjing Lukou International Airport en Yangzhou Taizhou International Airport al eerder tijdelijk gesloten geweest, terwijl op Beijing Airport en Xiamen Airport honderden vluchten moesten worden geannuleerd. China Cargo Airlines en China Eastern Airlines heeft inmiddels de zogeheten ‘cargo-only’-vrachtvluchten tot het einde van deze maand stopgezet, omdat het laden en lossen van de vliegtuigen bijzonder arbeidsintensief is, meldt Everstream Analytics.

Er zijn ook berichten dat airlines al vrachtvluchten omleiden naar luchthavens als Hong Kong Airport en Zuid Korea (Seoul Airport), waar minder strikte coronaregels gelden.

Flexport

Volgens de Amerikaanse expediteur Flexport zijn nergens in China de gevolgen van de quarantaine-maatregelen op de luchtvrachtsector zo groot als op Shanghai Airport, waar afhandelingsmedewerkers 7 dagen werken, dan zeven dagen in een hotel opgesloten zitten om vervolgens nog eens zeven thuis te moeten doorbrengen. ‘Dat reduceert het personeelsbestand in de vrachtafhandeling met bijna 50% en dwingt airlines om vluchten te annuleren’, aldus de expediteur.

Piekseizoen

Volgens Flexport, dat geen importvracht meer naar Shanghai durft te verzenden, zullen de problemen op Shanghai Airport nog zeker een aantal weken aanhouden en ook gevolgen hebben voor het begin van het piekseizoen in september. Andere expediteurs klagen over het schrappen van vrachtvluchten door de maatregelen. Zij wijzen er op dat de sector al kampt met een groot capaciteitstekort en dit door de huidige coronamaatregelen van China alleen maar wordt verergerd. Voor de verladers breken dan ook aan de vooravond van het piekseizoen moeilijke en waarschijnlijke dure tijden aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement