Door de stringente maatregelen van de Chinese overheid, genomen nadat bij enkele medewerkers infectie met de deltavariant van het coronavirus zou zijn geconstateerd, is de afhandeling van freighters bij de bedrijven Shanghai Pudong Interna­tional Airport Cargo Terminal (PACTL) en Shanghai International Airport Services (SIAS) nagenoeg onmogelijk geworden, zo klagen airlines. Voor de afhandeling van belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen zou de luchthaven nog wel over voldoende capaciteit beschikken.

Importzendingen

Lufthansa Cargo heeft voorlopig tot het einde van deze week (27 augustus) een embargo op importzendingen naar Shanghai Airport ingesteld. Vier vrachtvluchten van de Duitse vrachtcarrier op Shanghai zijn inmiddels al geschrapt. Lufthansa Cargo meldt dat er op andere Chinese luchthavens geen beperkingen zijn voor het vrachtvervoer.

Qatar Airways Cargo heeft aan verladers ook medegedeeld dat het tijdelijk geen vrachtzendingen met als eindbestemming Shanghai Airport aanneemt. Volgens een woordvoerder van de vrachtmaatschappij is er bij haar vrachtafhandelaar op de Chinese luchthaven geen personeel aanwezig voor het laden en lossen van haar vrachtvliegtuigen.

Vliegt niet

Het Russische AirBridgeCargo (ABC) heeft de vrachtvluchten op Shanghai Airport tijdelijk naar het duizend kilometer noordelijk gelegen Zhengzhou Airport gedirigeerd, blijkt uit correspondentie met klanten. Ook Etihad Cargo vliegt voorlopig niet op de grote Chinese havenstad. De vrachtvervoerder wijst er in de berichtgeving op dat ook haar vrachtafhandelaar op de luchthaven, SIAS, zwaar getroffen is door de Chinese overheidsmaatregelen om het virus in te dammen. Een normale bedrijfsvoering zou onmogelijk zijn geworden. Etihad Cargo adviseert klanten om lading voorlopig naar Hongkong Airport te versturen, als alternatief voor Shanghai.

De Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux heeft voor deze week ook vrachtvluchten op Shanghai geschrapt uit het vliegschema, maar blijft nog wel vliegen op de havenstad. Volgens de Luxemburgers is er bij de lokale Chinese vrachtafhandelaar op de luchthaven nog wel beperkt capaciteit aanwezig voor het laden en Lossen.

Piekseizoen

De Amerikaanse expediteur Flexport durft voorlopig ook geen importvracht meer naar Shanghai de sturen. Het vrachtbedrijf verwacht dat de problemen op de luchthaven nog zeker enkele weken zullen spelen en ook gevolgen zullen hebben voor het begin van het piekseizoen in september. Andere expediteurs klagen dat het schrappen van vrachtvluchten nog meer druk zet op de al beperkte vrachtcapaciteit van en naar China en de al hoge vrachttarieven verder in de hoogte zal drijven. Voor de verladers lijken aan de vooravond van het piekseizoen dure tijden aan te breken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding