Vanwege de grote impact van de coronapandemie op de luchtvaartsector vorig jaar maakt IATA de vergelijking met de situatie van voor de crisis. De groei van de vraag ligt daarmee hoger dan het langjarig gemiddelde van circa 4,7% in de vrachtsector, aldus IATA. Wel was die iets minder sterk dan in juni toen sprake was van een stijging met 9,2% ten opzichte van dezelfde maand in 2019.

Zuid-Amerika

In alle regio’s nam de vraag toe, met uitzondering van Zuid-Amerika. De sterkste groei kwam voor rekening van Noord-Amerika. ‘Juli was opnieuw een solide maand voor het wereldwijde luchtvrachtvervoer’, aldus IATA-topman Willie Walsh in een toelichting.

Hij verwacht dat de groei voorlopig zal aanhouden. Wel zijn er risico’s door de Delta-variant van het coronavirus, omdat daardoor leveringsketens en productielijnen verstoord kunnen worden wat weer gevolgen voor de luchtvrachtsector kan hebben, aldus Walsh. Hij verwijst daarbij onder meer naar de recente congestie op de luchthaven van Shanghai.

Hoge beladingsgraad

De sterke groei van het aantal vrachttonkilometers is overigens gerealiseerd met een aanzienlijk lagere vrachtcapaciteit in de wereld. Zo is rond 20% van de mondiale vrachtruimte (belly-capaciteit) nog steeds niet beschikbaar door het aan de grond houden van veel passagiersvliegtuigen. Dat is onder meer gecompenseerd door de hogere beladingsgraad op de vrachtvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding