De vrachtcarier, die onder meer wil profiteren van het recente verdwijnen van Alitalia, is deze maand begonnen met twee B7777-200F (capaciteit 100 ton) met vluchten tussen Italië (Milaan Malpensa Airport) en China (Jinan). Het mikt daarbij  onder meer op het grote tekort aan vrachtruimte op die route en de sterk expanderende e-commerce-markt.

Behalve deze vrachtvluchten van en naar China biedt het ook de vliegtuigen aan voor de chartermarkt. Die markt is door het wegvallen van veel belly-capaciteit sterk gegroeid tijdens de coronacrisis. Aliscargo wil verder vrachtvluchten openen op Noord-Amerika.

Vliegvergunning

De vrachtmaatschappij verkreeg in juli zijn aoc (vliegvergunning) en verwierf al vrij snel een eerste B777F. De tweede B777 werd eind augustus aan de vervoerder geleverd.
In de directie van Aliscargo zit een aantal veteranen uit de internationale luchtvrachtsector, waaronder de oud-topman van Cargolux, de Duitser Ulrich Ogiermann als commercieel directeur. De dagelijkse leiding is in handen van de Italiaan Francesco Rebaudo.

Bestuursvoorzitter Fulvio Gismondi van Aliscargo liet weten met de nieuwe vrachtmaatschappij grote marktkansen te zien in de internationale luchtvrachtmarkt nadat de coronacrisis heeft gezorgd voor compleet andere marktverhoudingen waarin vrachtvliegtuigen een grotere rol gaan spelen. Hij verwacht dat de vraag naar vrachtruimte en de hoge tarieven constante factoren zullen blijven in de luchtvracht. Onder meer door de groei van het ladingaanbod uit de e-commerce-markt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding