In het eerste faillissementsverslag begin deze zomer meldde hij nog dat ‘er op principiële punten overeenstemming is bereikt over een doorstart met een potentiële koper van de onderneming van gefailleerde’, maar de hoop daarop is langzaam aan het wegebben, zegt Hartsuiker nu. ‘Er zit sinds de zomer weinig schot in de zaak’ en daardoor verliest de doorstart langzaam momentum.

Hij zegt dat als het bij het failliete ATC-NL ging om een draaiende onderneming hij de hoop al enige tijd geleden zou hebben opgegeven, ‘maar het gaat het om een goed uitgewerkt plan voor een Nederlandse vrachtmaatschappij. Dat kun je in principe nog altijd oppakken, dus alle hoop is nog niet helemaal vervlogen.’

Koopovereenkomst

Aanvankelijk was Hartsuiker van plan om in de tweede verslagperiode, die deze week eindigt, ‘de koopovereenkomst tot verkoop van de activa’ nader uit te werken en te streven ‘naar spoedige ondertekening van deze koopovereenkomst’.

De rechtbank van Haarlem sprak in mei van dit jaar het faillissement uit van Aerotranscargo NL op verzoek van de directie. Die wilde voor deze zomer met de nieuwe Nederlandse vrachtmaatschappij vrachtvluchten vanaf Schiphol beginnen naar onder meer Azië.

Blijkens het verslag liepen de onderhandelingen voor een vergunning in het voorjaar vast toen de aanvraag voor een Air Operating Licence (AOL) voor ATC NL door de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILT) werd geweigerd. Daarop staakte de investeerder verdere financiering en vroeg het bestuur het faillissement aan.

Inspectiedienst

Uit de gesprekken die de curator heeft gehad met het bestuur, waaronder oprichter van ACT-NL en oud Martinair-topmanager Peter Scholten, blijkt verder dat de ILT geen AOL aan de vennootschap heeft verstrekt ‘in verband met de financiële constructie met betrekking tot het eigendom en de financiering door een niet EU-aandeelhouder en investeerder’ van ATC NL. Of het daarbij gaat om het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Aerotranscargo FZE, het bedrijf waarvan het Nederlandse vrachtbedrijf de vliegtuigen zou huren, is niet duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding