Dat meldt het FD. Schiphol bevestigt dat er gesproken wordt over een verhoging van de havengelden om het omzetverlies te compenseren, maar noemt geen bedrag.

De luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de Barin, zijn woedend over de plannen van de luchthaven en overwegen zelfs juridische stappen tegen de luchthaven. Ze waarschuwen tevens voor hogere ticketprijzen als Schiphol de plannen doorzet.

Stapsgewijs

Blijkens de beschikbare informatie zou de verhoging van de havengelden stapsgewijs moeten ingaan, waarbij de gebruikskosten vanaf 2023 met 9% stijgen. De twee jaar daarop volgen jaarlijkse tariefstijgingen van 14%. De totale toename van de havengelden komt daarmee op rond de 40%. Als grootste gebruiker van de luchthaven, moet de KLM rond de helft van de heffing betalen.

De airlines, die in 2020 en dit jaar door het dalend passagiersverkeer ook met miljardenverliezen werden geconfronteerd,  vinden de coronaheffing van Schiphol ongehoord. Zij vinden niet dat zij via een soort navordering deels moeten opdraaien voor het exploitatieverlies van de luchthaven, terwijl zij juist veel minder gebruik hebben gemaakt van de start-en landingsbanen gedurende de coronacrisis.

Ruimte voor verhogingen

Schiphol wijst er in een reactie op dat de kosten voor onder meer de banen, terminals, pieren en andere infrastructuur tijdens de coronacrisis gewoon zijn doorgegaan. Het wijst er ook op dat Schiphol in Europa al de laagste haventarieven hanteert en er dus ruimte is voor verhogingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding