Vanaf sommige belangrijke vrachtluchthavens zoals Guangzhou, Hong Kong, Osaka, Beijing, Seoul en Hanoi is het kookpunt al bijna bereikt met een bezettingsgraad van 90%, aldus directeur Niall van der Wouw van CLIVE. Andere grote vrachtluchthavens, zoals die van Shanghai, Ho Chi Minh en Singapore zitten daar dicht tegenaan.

Nerveus

Hij noemt de groei van de beladingsgraad in de laatste week van september ‘significant’ aangezien het piekseizoen in het vierde kwartaal nog moet beginnen en wijst erop dat vorig jaar de bezettingsgraad in het hoogseizoen piekte op 72%. Dat was toen al ongekend.

Dit jaar moet de markt rekening houden met een gemiddelde van 80%. Dat is ook het punt waar het volgens Van der Wouw weleens ‘uit de hand kan lopen’ bij de inkoop van luchtvrachtruimte, omdat verladers en expediteurs dan tegen elkaar op gaan bieden om voldoende vrachtruimte te bemachtigen. De vrachttarieven kunnen daardoor de komende tijd erg snel gaan stijgen, aldus de directeur.

‘Mensen worden nerveus als de vluchten zo vol zitten en de noodzaak groot is om hun goederen bij de consument te krijgen.’ De luchtvrachttarieven bevinden zich overigens nu al op een bijzonder hoog niveau, laten de marktgegevens van Clive zien. Gemiddeld lag de luchtvrachtprijs in september van dit jaar 113 punten boven het niveau van twee jaar geleden.

13% minder capaciteit

Uit de data van Clive blijkt verder dat over de maand september de capaciteit nog aanzienlijk onder het niveau van voor de coronacrisis was. Vergeleken met september 2019 was er sprake van 13% minder vrachtruimte dit jaar. Clive verwacht wel dat met het herstel van het intercontinentale passagiersvervoer de komende maanden weer extra meer bellycapaciteit aan de vrachtmarkt zal worden toegevoegd.

Clive maakt bij de berekening van de beladingsgraad gebruik van de zelf ontwikkelde ‘global dynamic load factor’, waarbij behalve het gewicht ook het volume van de lading op het vliegtuig wordt meegenomen. Die laatste component wordt door de IATA en de meeste airlines niet meegenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding