Volgens de dienstregeling zal het toestel uit Cagliari vanavond om 23.10 uur landen in Rome, waarmee dit kostbare hoofdstuk uit de Italiaanse luchtvaartgeschiedenis (Alitalia heeft de Italiaanse belastingbetaler zo’n 11 miljard euro gekost) kan worden afgesloten.

Geen winst sinds 2002

Vanaf vrijdag neemt de nieuwe Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij Italia Trasporto Aereo (ITA) een deel van de diensten van Alitalia over. Hoewel ITA wordt beschouwd als de plaatsvervanger van Alitalia, is volgens de Europese Commissie geen sprake van “economische opvolging”. Brussel wil dat ITA breekt met het verleden van Alitalia.

Sinds 2002 maakt Alitalia geen winst meer. Verschillende pogingen om het bedrijf weer op de been te krijgen mislukten. In 2017 ging Alitalia failliet en nam de Italiaanse staat de maatschappij over. Rome verleende de maatschappij ongeveer 900 miljoen euro aan steun, die in de ogen van mededingingsautoriteiten in Brussel onwettig was. Daar kwam nog meer geld bij om Alitalia door de coronacrisis te loodsen.

Merk Alitalia te koop

Het einde van Alitalia en de geplande start van ITA hebben meermaals geleid tot verontwaardiging en woede onder de meer dan 10.000 werknemers, vooral omdat de opvolger wil doorgaan met een fractie van het huidige personeelsbestand. ITA heeft werk voor krap 3.000 medewerkers en begint aanvankelijk met 52 vliegtuigen.

Het merk Alitalia staat nog altijd te koop voor 290 miljoen euro. Tot dusver is er nog geen bod uitgebracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding