Walsh, oud-topman van British Airways, zegt dat door de inkomsten uit het luchtvrachtvervoer over de laatste 18 maanden veel airlines het hoofd boven water hebben weten te houden. Voor de coronacrisis lag het gemiddelde aandeel van de vracht in de totale omzet van een airline op 12%. Dat is voor dit jaar gegroeid naar 37% en zal volgend jaar bij een verder herstel van het passagiersvervoer nog steeds 25% bedragen, zegt hij.

Vrachtbelang

Dat groeiend belang van de vrachtdivisie in het verdienmodel van de airlines noemt Walsh een ‘permanente verschuiving’ en wijst er op dat besluiten bij maatschappijen in het verleden weleens geen rekening hielden met het vrachtbelang. Als voorbeeld noemt hij de aanschaf van de A380, die met nauwelijks 12 ton weinig vrachtcapaciteit bood.

Walsh verwacht dat deze besluiten nu ondenkbaar zijn en stelt dat airlines nu het belang van vracht hebben ingezien en daar ook meer rekening mee houden in de strategie. Hij sluit ook niet uit dat maatschappijen, die in het verleden hun vrachtvliegtuigen grotendeels aan de kant hebben gezet, die strategie gaan herzien en weer meer vrachtvliegtuigen gaan inschakelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding