De curator gaat nog kijken of een doorstart mogelijk is voor de Duitse vrachtluchthaven, dat rond de 100 kilometer ten oosten van Frankfurt ligt. Hahn Airport zag de laatste tijd de het vrachtvervoer weer stijgen, vooral door meer aanbod uit de e-commerce markt.
Liquiditeitsproblemen
De surseance is vooral slecht nieuws voor de Chinese grootaandeelhouder, het noodlijdende HNA, dat 82,5% van de aandelen bezit. Het conglomeraat heeft een schuldenlast van 75 tot 80 miljard dollar en kent grote liquiditeitsproblemen. Begin van dit jaar werd het bedrijf door de regionale regering van de provincie Hainan onder curatele geplaatst en begon een ingrijpende reorganisatie en schuldensanering. Daarbij gingen alle aandelen over naar de schuldeisers.
Onlangs werd ook de complete top van de HNA Group opgepakt. Of dit laatste de directe aanleiding is voor de surseance van Hahn, wordt door de Duitse luchthavendirectie overigens ontkent.
Suparna Airlines
HNA kocht Hahn Airport in 2017 van de deelstaat Rijnland-Palts voor een bedrag van 15 miljoen euro. De Chinese multinational wilde destijds van de Duitse luchthaven een Europese hub maken voor Chinese e-commerce activiteiten. Ook de eigen Chinese vrachtmaatschappij Suparna Airlines werd gedwongen om de vrachtvluchten te verleggen naar Hahn.
De deelstaat Hessen is de andere gedupeerde. De regionale overheid bezit nog 17.5% van de aandelen in Hahn Airport.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?