De belangengroep van omwonenden die voorstanders van de luchthaven zijn, stelt dat de zogeheten maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor MAA ‘door een kleine luidruchtige minderheid’ van tegenstanders is gekaapt en ‘in de huidige vorm nooit en te nimmer zal leiden tot een werkelijk onafhankelijke en inhoudelijk relevante MKBA’. Daarom wil het niet meer deelnemen aan de projectgroep rond het onderzoek.

‘Onevenwichtig’

De belangengroep, die een tegengeluid wil laten horen tegen de tegenstanders van MAA, vindt dat de provincie in het kader van het lopende onderzoek hoofdzakelijk tegenstanders heeft uitgenodigd. ‘Dat leidt tot een onevenwichtige verdeling’, aldus de voorstanders van de luchthaven.  ‘De kleine groep fanatieke tegenstanders heeft zich opgesplitst in allerlei splintergroeperingen, die vrijwel allemaal opereren onder de paraplu van Alliantie Tegen Uitbreiding MAA en mag zodoende met een groot aantal mensen bij u aanschuiven. De projectgroep is daarom op geen enkele mogelijkheid een eerlijke of representatieve afspiegeling van de Limburgse bevolking’, aldus ‘we love MAA’.

De voorstanders van Maastricht Airport durven daarbij ‘de stelling aan dat de grote meerderheid van de omwonenden van de luchthaven positief of neutraal staat tegenover het vliegveld. Toch worden deze mensen maar door één stakeholder in de projectgroep vertegenwoordigd: ‘We love MAA’. Daarom heeft de groep geen vertrouwen meer in een ‘onafhankelijke en inhoudelijk relevante’ analyse door de provincie en trekt zich terug uit de projectgroep.

De provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven, laat momenteel een MKBA uitvoeren naar de toekomst van de regionale luchthaven. Dat is onder meer ingegeven door de noodzakelijke investeringen in een renovatie van de start-en landingsbaan, die zo’n 25 tot 30 miljoen euro gaat kosten. Het grootste deel van dat bedrag is al gereserveerd in de begroting van de provincie. Uit veiligheidsoverwegingen moet over de baanvernieuwing in de eerste helft van volgend jaar een definitief besluit worden genomen om op tijd met de werkzaamheden te kunnen beginnen.

Advies Van Geel

De provincie onderzoekt in dat kader diverse toekomstscenario’s, waaronder voor het eerst ook sluiting van Maastricht Airport. Eerder dit jaar presenteerde oud-staatssecretaris Pieter van Geel op verzoek van dezelfde provincie al een advies over de toekomst van MAA. Zijn conclusie: ontwikkel de luchthaven verder als vrachtvliegveld. De focus op vracht biedt volgens Van Geel de beste kansen om bij minder milieuoverlast (afbouw vluchten) alsnog winstgevend te zijn. Het nieuwe provinciaal bestuur van Limburg wil dat advies nu naast de andere mogelijk andere alternatieven leggen. Een besluit zal dan ergens in de eerste helft van 2022 worden genomen.

Aanstaande dinsdag (2 november) is de toekomst van Maastricht Aachen Airport onderwerp van de Air Freight Conference 2021.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding