Op weekbasis zou het volgens bronnen op de regionale luchthaven gaan om vijf tot zes extra vrachtvluchten bovenop de bestaande diensten van de vrachtmaatschappij, die een van de grootste vrachtvervoerders op MAA is. Daarnaast heeft Qatar Cargo ook vluchten verplaatst naar de Zwitserse luchthaven van Basel. Het Russische AirBridgeCargo zou intussen 7 van de 17 vrachtvluchten in de week hebben overgeheveld naar het nabijgelegen München Airport. Het gaat daarbij om de diensten van en naar China, meldt het Duitse vakblad DVZ.

Congestie

Het verplaatsen van de vrachtvluchten houdt nauw verband met de de aanhoudende problemen bij afhandelaar FCS op Fraport. Dit dochterbedrijf van de Duitse luchthaven kampt sinds enkele weken met een grote congestie in de afhandelingsloods en kan de toestroom aan lading, deels pakketten, niet meer aan. Zo zag de afhandelaar het volume dit jaar stijgen met 150.000 ton naar 800.000.

Uit een recente enquête over het servicepeil onder de vier vrachtafhandelaars op Fraport blijkt dat FCS het slechtst scoort. Rond de 34% van de gebruikers klaagt over wachttijden van meer dan acht uur. Veel truckers moeten daardoor leeg terugkeren, omdat ze anders de rij-en rusttijden overschrijden. De brancheorganisatie DSLV van expediteurs weet ook te melden dat expediteurs importlading deels niet meer komen ophalen aangezien ‘een derde’ niet is te achterhalen door de afhandelaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding