Het besluit werd genomen nadat een Amerikaanse rechtbank de ingrijpende reorganisatie van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij begin november goedkeurde. Een voorwaarde daarbij was dat de airline een nieuw domicilie zocht buiten Latijns-Amerika.

Waarom Avianca voor een Britse registratie heeft gekozen, is nog niet nader toegelicht door de aandeelhouders of directie van de luchtvaartmaatschappij, dat onder meer met vier A330/300F’s bloemenvluchten uitvoert op de VS en Europa.

Surseance

Avianca had in 2020 in de VS surseance van betaling aangevraagd onder chapter 11. In het kader van de nu goedgekeurde reorganisatie en schuldensanering krijgen de schuldeisers, die een vordering van ruim 900 miljoen euro hadden op Avianca, 72% van de aandelen van de airline in handen in ruil voor het kwijtschelden van de uitstaande schulden. Avianca Holdings wordt aan het eind van het jaar vervolgens ontmanteld en de beursnotering in New York en Colombia van de luchtvaartgroep verdwijnt.

Een nieuwe luchtvaartmaatschappij wordt opgezet onder de naam Avianca Group International Ltd. Volgens het vakblad Cargoforwarder krijgt de nieuwe airline een kapitaalinjectie van 2 miljard dollar en zou de liquiditeit van de Britse maatschappij straks 1 miljard dollar bedragen.

LATAM

Avianca was samen met de Chileense concurrent LATAM Airlines een van de eerste slachtoffers van de covid-19-pandemie in de luchtvaart. De twee marktleiders in het Zuid-Amerikaanse luchtvrachtsector moesten vorig jaar uitstel van betaling aanvragen door de reisrestricties.

LATAM zou in het kader van een doorstart momenteel in gesprek zijn met het veel kleinere Azul. Die airline zou de noodlijdende Chileense carrier, de grootste vrachtmaatschappij van Latijns-Amerika, willen overnemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding