‘Sommige vracht staat al bijna twee weken te wachten. We weten dat de luchtvrachtketen overvol is en dat expediteurs en ook verladers vaak geen ruimte in hun loodsen hebben, maar als hier geen verandering in komt, gaat de wal het schip keren en zal Schiphol moeten gaan ingrijpen’, stelt de belangenorganisatie. ‘Het is niet de bedoeling om airside als opslag te gebruiken, behalve tijdens ernstige calamiteiten. Vertegenwoordigers van afhandelaars en expediteurs gaan partijen actief benaderen om hun vracht zo snel mogelijk op te halen, aldus ACN.

Verkeersregelaars

De files van de afgelopen weken op de toegangswegen van de vrachtafhandelaars blijken intussen te zijn weggeëbd door gerichte maatregelen van de sector. Onder meer door de inzet van verkeersregelaars op de openbare weg konden verdere lange rijen aan wachtende trucks deze week worden voorkomen. ‘Wel waren er congestiemomenten, maar het was over het algemeen goed mogelijk om zonder file het voorterrein van de afhandelaars te bereiken’, aldus ACN.

Wegvervoerders werden bij de afhandelaars WFS, Menzies en Swissport nog wel geconfronteerd met ‘flinke pieken in wachttijden’. De afstemming aan de poorten kan nog optimaler, aldus de belangenorganisatie. Tevens wordt gewerkt aan een betere bewegwijzering op het terrein van de afhandelaars. Verder heeft Schiphol vorige week al een rijstrook vrijgemaakt aan de Anchoragelaan op Schiphol Zuidoost, waar trucks tijdelijk kunnen parkeren.

Geen quick-fix

Door de afhandelaars wordt er inmiddels aan gewerkt om de extra uitgang bij Terminal 9 (Menzies) permanent open te houden (nu alleen tussen 12.00 – 24.00). Een extra uitgang’ bij WFS wordt ook overwogen, maar ‘is geen quick-fix omdat er leidingen lopen’. Ook wordt gekeken om op het terrein van de afhandelaars meer parkeerplaatsen voor trucks vrij te maken. Het personeel zou dan de auto’s op de publieke parkeerplaatsen, P80, kunnen parkeren..

ACN waarschuwt voor het komend weekend weer meer drukte bij de afhandelaars en op de toegangswegen naar Schiphol Zuidoost. ‘Volumes blijven ongeveer gelijk, maar er komt een stroom overloop uit Frankfurt Airport die processen kan verstoren’, stelt de belangenorganisatie. ‘Afhandelaars delen actief informatie over wanneer deze vracht uit Duitsland komt met de lokale truckers, zodat zij beter weten wanneer wel en wanneer niet aan te leveren.’

Vandaag brengt operationeel directeur Birgit Otto van Schiphol Group, een bezoek aan de Anchoragelaan om bijgepraat te worden over de situatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding