Het in Los Angeles gevestigde leasebedrijf nam in het kader van een intentieverklaring een optie op zeven A350F’s. Daarmee heeft Airbus zijn eerste klant (‘launching customer’) binnen voor de A350F, die momenteel alleen nog op de tekentafel bestaat. Welk geldbedrag met de voorlopige order is gemoeid, werd niet genoemd.

De nieuwe A350F, die een concurrent moet worden van de B777F van Boeing, heeft met 110 ton een iets grotere payload (3 ton) dan zijn Amerikaanse tegenhanger en zou verder 11% meer volumelading kunnen meenemen. Daarnaast claimt Airbus een 40% lager brandstofverbruik dan de B747-400 vrachtjumbo.

Lager brandstofgewicht

Vergeleken met de B777 zou de A350F rond de 20% minder kerosine verbruiken. Dat voordeel is toe te schrijven aan een nieuwe generatie straalmotoren van Rolls-Royce en het lager gewicht (30 ton) vergeleken met de B777, aldus Airbus in een toelichting op de deal.

De A350F zou ook als enige nieuwe freighter aan de 2027 CO2-emmissiestandaard van ICAO, stelt de Europese vliegtuigbouwer. Airbus kondigde eerder dit jaar aan om een vrachtversie van de succesvolle A350-1000 passagiersvliegtuig op de markt te brengen. De reden is het grote tekort aan freightercapaciteit in de markt. Boeing werkt intussen ook aan de ontwikkeling van een nieuwe vrachtvliegtuig, de B777X.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding