CMA CGM verdubbelt luchtvrachtvloot met koop A350F’s

intercontinentale vrachtvliegtuigen

De Franse rederij CMA CGM heeft op de recente Airshow in Dubai vier A350F besteld voor een onbekend bedrag. De containervervoerder is daarmee na het Amerikaanse Air Lease het tweede bedrijf dat het nieuwe intercontinentale vrachtvliegtuig van Airbus (capaciteit 110 ton) aanschaft.

De verwachting is dat CMA CGM de nieuwe freighters bij ontvangst in 2025 onderbrengt bij het nieuwe dochterbedrijf CMA CGM Air Cargo. Met de nieuwe order groeit de vloot van de Fransen uit naar acht vrachtvliegtuigen. Het bedrijf beschikt al over vier kleinere A330-200F’s (capaciteit 60 ton) , die het vorig jaar overnam van Qatar Airways.

Air Belgium

Alle vrachtvluchten van CMA CGM worden momenteel niet zelf uitgevoerd, maar zijn door het ontbreken van een eigen vliegvergunning (AOC) uitbesteed aan Air Belgium. De thuisbasis van de vrachtvloot van CMA CGM is derhalve Luik Airport. CMA CGM wil de vrachtvloot op termijn verhuizen naar Parijs Charles de Gaulle Airport en heeft in het kader van die plannen in Frankrijk al een eigen AOC aangevraagd voor haar luchtvrachtdochter.

Op de recente Airshow haalden Airbus en concurrent Boeing in totaal 23 orders binnen voor nieuwe vrachtvliegtuigen, een record. De vraag naar vrachtvliegtuigen, vooral voor het intercontinentaal vrachtvervoer is sinds de coronacrisis en het aan de grond houden van veel passagiersvliegtuigen sterk gegroeid. Dit jaar verwachten analisten van de luchtvaartorganisatie IATA dat de totale omzet in de lucthvrachtmarkt op zo’n 175 miljard dollar zal uitkomen dit jaar en een groot deel van deze groeiende inkomsten komen voor rekening van de freighters.

60% meer freighters

Volgens Boeing gaat het daarbij om een omzetgroei van 15% vergeleken met 2020, dat voor de vrachtmaatschappijen ook al een topjaar was. Volgens de vliegtuigbouwer zal de mondiale freightervloot de komende 20 jaar met zo’n 60% toenemen. Daarnaast dient een deel van de oude vloot van vrachtjumbo’s te worden vervangen.

Behalve de effecten van de coronacrisis zijn de groei van de e-commerce markt, meer projectlading en de aangescherpte regels voor het vervoer van gevaarlijke producten redenen voor de groeiende populariteit van de freighters. Bovendien melden zich met CMA CGM ook nieuwe marktpartijen als eigenaar van vrachtvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

CMA CGM verdubbelt luchtvrachtvloot met koop A350F’s | NT

CMA CGM verdubbelt luchtvrachtvloot met koop A350F’s

intercontinentale vrachtvliegtuigen

De Franse rederij CMA CGM heeft op de recente Airshow in Dubai vier A350F besteld voor een onbekend bedrag. De containervervoerder is daarmee na het Amerikaanse Air Lease het tweede bedrijf dat het nieuwe intercontinentale vrachtvliegtuig van Airbus (capaciteit 110 ton) aanschaft.

De verwachting is dat CMA CGM de nieuwe freighters bij ontvangst in 2025 onderbrengt bij het nieuwe dochterbedrijf CMA CGM Air Cargo. Met de nieuwe order groeit de vloot van de Fransen uit naar acht vrachtvliegtuigen. Het bedrijf beschikt al over vier kleinere A330-200F’s (capaciteit 60 ton) , die het vorig jaar overnam van Qatar Airways.

Air Belgium

Alle vrachtvluchten van CMA CGM worden momenteel niet zelf uitgevoerd, maar zijn door het ontbreken van een eigen vliegvergunning (AOC) uitbesteed aan Air Belgium. De thuisbasis van de vrachtvloot van CMA CGM is derhalve Luik Airport. CMA CGM wil de vrachtvloot op termijn verhuizen naar Parijs Charles de Gaulle Airport en heeft in het kader van die plannen in Frankrijk al een eigen AOC aangevraagd voor haar luchtvrachtdochter.

Op de recente Airshow haalden Airbus en concurrent Boeing in totaal 23 orders binnen voor nieuwe vrachtvliegtuigen, een record. De vraag naar vrachtvliegtuigen, vooral voor het intercontinentaal vrachtvervoer is sinds de coronacrisis en het aan de grond houden van veel passagiersvliegtuigen sterk gegroeid. Dit jaar verwachten analisten van de luchtvaartorganisatie IATA dat de totale omzet in de lucthvrachtmarkt op zo’n 175 miljard dollar zal uitkomen dit jaar en een groot deel van deze groeiende inkomsten komen voor rekening van de freighters.

60% meer freighters

Volgens Boeing gaat het daarbij om een omzetgroei van 15% vergeleken met 2020, dat voor de vrachtmaatschappijen ook al een topjaar was. Volgens de vliegtuigbouwer zal de mondiale freightervloot de komende 20 jaar met zo’n 60% toenemen. Daarnaast dient een deel van de oude vloot van vrachtjumbo’s te worden vervangen.

Behalve de effecten van de coronacrisis zijn de groei van de e-commerce markt, meer projectlading en de aangescherpte regels voor het vervoer van gevaarlijke producten redenen voor de groeiende populariteit van de freighters. Bovendien melden zich met CMA CGM ook nieuwe marktpartijen als eigenaar van vrachtvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding