Enkele weken geleden ging het daar behoorlijk mis door uitgeweken truckverkeer van het overvolle Frankfurt Airport. Dat leverde lange files aan trucks en wachttijden van soms acht uur op voor de afhandelingsloodsen van WFS, Menzies en Swissport.

Maatregelen

Volgens de belangenbehartiger verloopt het aanleverproces op het terrein van die drie afhandelaars de laatste tijd ook beter en zijn de wachttijden voor chauffeurs afgenomen. ACN schrijft de verbeteringen vooral toe aan de genomen maatregelen van de afgelopen weken, zoals de extra (import) Terminal 7 van Swissport, een extra toegang tot het vrachtterrein aan de Anchoragelaan, inzet van verkeersbegeleiders en betere afspraken tussen afhandelaars en expediteurs.

Daardoor is de druk op de vrachtafhandeling ‘grotendeels’ weggenomen. Een nieuwe parkeerstrook voor trucks op het vrachtareaal Zuid-Oost hoefde zelfs niet in gebruik te worden genomen.

Ziekteverzuim

Voor de komende week verwacht ACN ‘meer van hetzelfde: het is druk, maar werkbaar zolang iedereen zich aan de afspraken houdt.’ Uitdaging is volgens de belangenorganisatie nog wel het stijgend aantal ‘off schedule’ chartervluchten. Ook is er de vrees van een stijgend ziekteverzuim door coronabesmettingen.

Ondertussen gaat het zoeken naar duurzame oplossingen voor de congestie bij de vrachtafhandeling verder, stelt ACN-directeur Maarten van As. ‘Laten we, na een aantal dagen minder congestie,  niet denken dat we er zijn en vooral de oplossingsgerichte energie vasthouden. Logistieke ketens en de luchtvrachtketen zijn namelijk nog lang niet stabiel.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement