IATA: nieuwe vliegverboden raken luchtvracht hard

Omicron

IATA waarschuwt dat een nieuwe serie aan internationale vliegverboden in reactie op de komst van de Zuid-Afrikaanse Omicron-variant het huidige capaciteitstekort in de luchtvrachtsector verder zal verscherpen.

Dat zegt haar topman Willie Walsh van de IATA bij de presentatie van de vervoerscijfers over de maand oktober. Hij wijst erop dat de groei van 10,4% in het intercontinentaal vrachtvervoer alleen mogelijk is geweest door de komst van meer belly-capaciteit door meer vliegverkeer.

Dat dreigt echter door het groeiend aantal vliegverboden, allereerst nu voor vluchten vanuit Zuidelijk Afrika de kop te worden ingedrukt, terwijl de mondiale logistiek de extra luchtvrachtcapaciteit hard nodig heeft in de laatste weken van het jaar.

Integriteit

Walsh verwacht weer oplopende capaciteitstekorten en sterk stijgende vrachtprijzen als de vliegverboden een hoge vlucht nemen de komende weken en waarschuwt overheden dringend dat niet te doen.

‘Met bijna twee jaar van corona hebben de overheden de ervaring en instrumenten om op basis van data betere maatregelen te nemen dan het stopzetten van het vliegverkeer. Die restricties houden de verspreiding van Omicron niet tegen. De focus van de regeringen zou dan ook meer moeten komen te liggen op de integriteit van de mondiale supply chains en de uitbouw van de distributie van vaccins’, aldus Walsh.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

IATA: nieuwe vliegverboden raken luchtvracht hard | NT

IATA: nieuwe vliegverboden raken luchtvracht hard

Omicron

IATA waarschuwt dat een nieuwe serie aan internationale vliegverboden in reactie op de komst van de Zuid-Afrikaanse Omicron-variant het huidige capaciteitstekort in de luchtvrachtsector verder zal verscherpen.

Dat zegt haar topman Willie Walsh van de IATA bij de presentatie van de vervoerscijfers over de maand oktober. Hij wijst erop dat de groei van 10,4% in het intercontinentaal vrachtvervoer alleen mogelijk is geweest door de komst van meer belly-capaciteit door meer vliegverkeer.

Dat dreigt echter door het groeiend aantal vliegverboden, allereerst nu voor vluchten vanuit Zuidelijk Afrika de kop te worden ingedrukt, terwijl de mondiale logistiek de extra luchtvrachtcapaciteit hard nodig heeft in de laatste weken van het jaar.

Integriteit

Walsh verwacht weer oplopende capaciteitstekorten en sterk stijgende vrachtprijzen als de vliegverboden een hoge vlucht nemen de komende weken en waarschuwt overheden dringend dat niet te doen.

‘Met bijna twee jaar van corona hebben de overheden de ervaring en instrumenten om op basis van data betere maatregelen te nemen dan het stopzetten van het vliegverkeer. Die restricties houden de verspreiding van Omicron niet tegen. De focus van de regeringen zou dan ook meer moeten komen te liggen op de integriteit van de mondiale supply chains en de uitbouw van de distributie van vaccins’, aldus Walsh.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding