Deze week werd de eerste van acht B767F’s aan de luchtvaartmaatschappij overhandigd door Israel Aerospace Industries in Tel Aviv. Daarmee maakt de luchtvaartmaatschappij 25 jaar nadat het afscheid nam van de laatste freighter weer zijn rentree in die markt.

Het gaat bij de B767 om oude eigen passagiersvliegtuigen die via een sale-leaseback constructie en conversie een tweede leven krijgen als freighter bij Air Canada. De eerste B767F in de kleuren van Air Canada Cargo zal nog deze maand worden ingezet op de bestemmingen Miami, Quito, Lima, Mexico City en Guadalajara, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Thuisbasis van de vrachtvloot wordt Toronto Airport. Air Canada wil begin volgend jaar ook belangrijke intercontinentale vrachtroutes bedienen op Europa. Daarbij werden eerder al de bestemmingen Frankfurt Airport en Madrid Airport genoemd door de luchtvaartmaatschappij.

57 ton payload

De B767F wordt normaliter niet ingezet op intercontinentale routes gelet op beperkte payload. Die is door verschillende modificaties opgerekt naar 57 ton (438 kubieke meters) per vlucht, aldus Air Canada. Daarnaast maken de hoge vrachtprijzen en de beperkte capaciteit de B767F nu een rendabele optie op overzeese bestemmingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement