Dat meldt de NOS op basis van bronnen in Den Haag. Om aan de regels te voldoen en een krimpscenario voor Schiphol te vermijden adviseren juristen van het demissionaire kabinet in een vertrouwelijk stuk dan ook om in te zetten op ingrijpende maatregelen zoals het uitkopen van boerenbedrijven in een straal van 25 kilometer rond Schiphol. Ook zou de maximumsnelheid op snelwegen in de buurt omlaag moeten naar 80 kilometer per uur en moeten vervuilende bedrijven in de omgeving strenger worden aangepakt. Dat laatste zou gevolgen kunnen hebben voor het nabijgelegen Tata Steel in Velsen en de industriële activiteiten in de haven van Amsterdam.
Complex
Het grote probleem voor Schiphol en het kabinet is dat de luchthaven niet beschikt over een sinds 2019 verplichte natuurvergunning, waarin voldoende stikstofruimte is gegarandeerd. Er wordt wel achter de schermen hard gewerkt aan die natuurvergunning, maar blijkens bronnen in Den Haag ligt het juridisch heel complex. Zo is er in februari van dit jaar door het ministerie van LNV voor Schiphol en de dochterbedrijven Eindhoven Airport, Rotterdam Airport en Lelystad Airport een conceptvergunning afgegeven, maar dat stuk ligt onder vuur in de inspraakprocedures. Onder meer milieu-organisatie ‘Mobilisation for the Environment’ zet grote vraagtekens bij de stikstofberekeningen die Schiphol als onderbouwing voor de vergunning heeft ingebracht. Zij heeft al aangegeven eventueel naar de rechter te stappen.
De kans is dan ook aanwezig dat als er geen andere alternatieven op tafel komen Schiphol rond de 100.000 vliegbewegingen per jaar minder mag verwerken en op een limiet van 400.000 uitkomt. Aan dat aantal komt de luchthaven overigens door de coronacrisis al enige tijd niet.
De ministerraad gaat zich vrijdag al buigen over het Schiphol-dossier, maar de verwachting is dat er nog geen oplossing wordt gevonden voor het complexe juridische probleem rond Schiphol..
De afgelopen week hebben de meest betrokken ministers koortsachtig overleg gevoerd. Ook Kamerleden zijn vertrouwelijk bijgepraat. In het openbaar wil niemand commentaar geven vanwege de gevoeligheid van het onderwerp. ‘Alles wat wij erover zeggen, heeft juridische gevolgen voor de Staat’, luidt het korte commentaar van een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur tegenover de NOS.
Habitat-en Vogelrichtlijn
Schiphol moet al sinds 2019 zorgen voor een natuurvergunning en voldoende stikstofruimte, maar heeft lange tijd gedacht dat het kon volstaan met onder meer de bestaande Habitat-en Vogelrichtlijn. Die natuurvergunning bestond namelijk ook nog niet op het moment dat Schiphol ruim honderd jaar geleden werd opgericht.
Als gevolg van de uitspraak van de Raad van State uit 2019, waarin het landelijk stikstofbeleid (PAS) onwettig werd verklaard, zijn de milieuregels ingrijpend veranderd en heeft ook Schiphol ook een natuurvergunning nodig.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?