De luchtvaartdienst stelt verder dat dat de stoelen niet langer mogen worden verwijderd uit passagiersvliegtuigen om plaats te maken voor vrachtzendingen. Luchtvaartmaatschappijen die het laatste anderhalf jaar de stoelen uit passagiersvliegtuigen hebben gesloopt om zich geheel te richten op het lucratieve vrachtvervoer, moeten de stoelen weer terugplaatsen en alle modificaties ongedaan maken zodat de vliegtuigen weer in de originele staat verkeren.
Veiligheidsoverwegingen
De CAAC stelt dat de reden voor het besluit ‘hoofdzakelijk’ voortkomt uit veiligheidsoverwegingen omdat lading in de cabine ‘niet effectief kan worden vastgemaakt’. Tot nu toe zijn er overigens geen incidenten bekend dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd. KLM Cargo heeft zelfs voor het vrachtvervoer in passagiersstoelen een aparte ladingtas laten ontwikkelen die wordt vastgezet in de zetel. Ook zou brandgevaar een overweging zijn van de CAAC om een verbod op te leggen aan het vrachtvervoer in de cabine.
Volgens de nieuwsdienst Caixin.com zou de nieuwe maatregel voorlopig alleen gelden voor de Chinese luchtvaartmaatschappijen. Buitenlandse airlines zouden nog geen richtlijnen hebben ontvangen van de Chinese luchtvaartdienst. Toch zouden zijn die ook al bezig om de stoelen terug te zetten in de passagiersvliegtuigen en andere modificaties terug te draaien uit angst voor vliegverboden
Bijverdienen
Het besluit van China zet een bom onder het bijverdienmodel van veel airlines, die door de coronapandemie en de lockdowns een groot deel van het intercontinentaal passagiersvervoer zagen verdwijnen.
Het grote tekort aan vrachtruimte en de hoge tarieven, maakten het vrachtvervoer in cabines winstgevend. Schattingen lopen uiteen, maar in juni van dit jaar zou het om zeker 200 passagiersvliegtuigen, waarvan de stoelen waren verwijderd. Airlines mogen nog wel passagiersvliegtuigen als zogeheten ‘cargo-only’-vluchten inzetten met alleen vracht in de belly-ruimte, maar deze vluchten zijn financieel minder lucratief door de beperkte capaciteit.
Hogere prijzen
Analisten verwachten door de maatregel de komende maanden een verder druk op de beschikbare vrachtcapaciteit nu de Omikron-variant leidt tot nieuwe restricties in het vliegverkeer. De al hoge luchtvrachttarieven zullen dan ook nog verder stijgen door de maatregel.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?