Koerswijziging: Air France/KLM koopt weer vrachtvliegtuigen

A350F's

Luchtvaartgroep Air France-KLM heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus in totaal acht A350F’s besteld om minder afhankelijk te zijn van de vrachtruimte op de intercontinentale passagiersvliegtuigen.

De order, waarvan vier A350F’s nog optioneel zijn, is onderdeel van een mega-order van de holding van honderd A320neo’s, met een optie op nog zestig van deze passagiersvliegtuigen. De meeste A320’s moeten de B737’s bij KLM en Transavia vervangen. Met de deal zou volgens insiders een bedrag van 15 miljard euro zijn gemoeid.

De A350F’s, die een payload hebben van 110 ton, zullen niet naar KLM Cargo gaan maar de kleine vrachtvloot versterken van Air France Cargo, die momenteel bestaat uit twee B777F’s. De nieuwe freighters moeten in Parijs ‘de vrachtcapaciteit vergroten’, heet het verder. Ook de koopoptie van nog eens vier A350F’s zullen bij Air France Cargo belanden. De grote vraag is dan ook nog steeds, of de vrachtvloot van KLM/Martinair Cargo ook versterking krijgt of wordt vervangen. Die vloot bestaat momenteel uit drie twintig jaar oude B747-400ERF’s en een bejaarde B747-400BCF met bouwjaar 1989. Indien Air France de twee B77F’s behoudt en de acht A350F’s ontvangt, heeft dat ook als gevolg – indien KLM met hetzelfde aantal freighters blijft vliegen – dat het zwaartepunt van de vrachtactiviteiten van AF-KLM niet meer op Schiphol ligt maar in Parijs.

Bestaansrecht

Dit voorjaar zei Adriaan den Heijer, de hoogste vrachtbaas van Air France-KLM, nog tegenover deze krant dat hij geen grote vrachtorders verwachtte en dat de luchtvrachtgroep vasthoudt aan de belly-strategie op vrachtgebied. ‘Het heeft voor de coronacrisis gewerkt, het werkt nu en ik denk dat het ook bestaansrecht heeft naar de toekomst toe. We zullen continu bezig blijven dat model zo goed mogelijk te optimaliseren. Betekent dit dat wij als Air France-KLM-Martinair zo meteen door de coronacrisis twintig freighters hebben? Het antwoord daarop is nee.’

De bestelling van de A350F’s wijst echter in de richting van een koerswijziging aan de top van de holding. Jarenlang was de strategie van het concern om het vrachtvervoer te concentreren in de buikruimte van de passagiersvliegtuigen en met de vrachtvliegtuigen niches, zoals het bloemenvervoer, te bedienen. Daarom werd ook enkele jaren geleden de vrachtvloot van dochterbedrijf Martinair drastisch gereduceerd naar vier freighters.

Volgens vrachtanalisten is nu het besef doorgedrongen bij de holding, dat vrachtvliegtuigen de komende jaren een grotere rol gaan spelen in de mondiale luchtvrachtmarkt, dit door de coronacrisis en het zwakke herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer.

Marktpositie

Daarnaast zien de airlines steeds meer nieuwe aanbieders verschijnen op de vrachtmarkt, zoals recent rederij CMA CGM, dat bij Airbus ook A350F’s heeft besteld. Daar komt ook nog eens de sterke vraag aan vrachtcapaciteit bij van het laatste jaar. Dat lijkt de top van Air France-KLM er nu van te hebben overtuigd dat de afhankelijkheid van de belly-capaciteit weleens kan leiden tot het verlies van marktaandelen en dat extra freighters hard nodig zijn om de marktpositie te behouden. Het is nog onduidelijk wanneer de A350’s zullen worden geleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Koerswijziging: Air France/KLM koopt weer vrachtvliegtuigen | NT

Koerswijziging: Air France/KLM koopt weer vrachtvliegtuigen

A350F's

Luchtvaartgroep Air France-KLM heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus in totaal acht A350F’s besteld om minder afhankelijk te zijn van de vrachtruimte op de intercontinentale passagiersvliegtuigen.

De order, waarvan vier A350F’s nog optioneel zijn, is onderdeel van een mega-order van de holding van honderd A320neo’s, met een optie op nog zestig van deze passagiersvliegtuigen. De meeste A320’s moeten de B737’s bij KLM en Transavia vervangen. Met de deal zou volgens insiders een bedrag van 15 miljard euro zijn gemoeid.

De A350F’s, die een payload hebben van 110 ton, zullen niet naar KLM Cargo gaan maar de kleine vrachtvloot versterken van Air France Cargo, die momenteel bestaat uit twee B777F’s. De nieuwe freighters moeten in Parijs ‘de vrachtcapaciteit vergroten’, heet het verder. Ook de koopoptie van nog eens vier A350F’s zullen bij Air France Cargo belanden. De grote vraag is dan ook nog steeds, of de vrachtvloot van KLM/Martinair Cargo ook versterking krijgt of wordt vervangen. Die vloot bestaat momenteel uit drie twintig jaar oude B747-400ERF’s en een bejaarde B747-400BCF met bouwjaar 1989. Indien Air France de twee B77F’s behoudt en de acht A350F’s ontvangt, heeft dat ook als gevolg – indien KLM met hetzelfde aantal freighters blijft vliegen – dat het zwaartepunt van de vrachtactiviteiten van AF-KLM niet meer op Schiphol ligt maar in Parijs.

Bestaansrecht

Dit voorjaar zei Adriaan den Heijer, de hoogste vrachtbaas van Air France-KLM, nog tegenover deze krant dat hij geen grote vrachtorders verwachtte en dat de luchtvrachtgroep vasthoudt aan de belly-strategie op vrachtgebied. ‘Het heeft voor de coronacrisis gewerkt, het werkt nu en ik denk dat het ook bestaansrecht heeft naar de toekomst toe. We zullen continu bezig blijven dat model zo goed mogelijk te optimaliseren. Betekent dit dat wij als Air France-KLM-Martinair zo meteen door de coronacrisis twintig freighters hebben? Het antwoord daarop is nee.’

De bestelling van de A350F’s wijst echter in de richting van een koerswijziging aan de top van de holding. Jarenlang was de strategie van het concern om het vrachtvervoer te concentreren in de buikruimte van de passagiersvliegtuigen en met de vrachtvliegtuigen niches, zoals het bloemenvervoer, te bedienen. Daarom werd ook enkele jaren geleden de vrachtvloot van dochterbedrijf Martinair drastisch gereduceerd naar vier freighters.

Volgens vrachtanalisten is nu het besef doorgedrongen bij de holding, dat vrachtvliegtuigen de komende jaren een grotere rol gaan spelen in de mondiale luchtvrachtmarkt, dit door de coronacrisis en het zwakke herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer.

Marktpositie

Daarnaast zien de airlines steeds meer nieuwe aanbieders verschijnen op de vrachtmarkt, zoals recent rederij CMA CGM, dat bij Airbus ook A350F’s heeft besteld. Daar komt ook nog eens de sterke vraag aan vrachtcapaciteit bij van het laatste jaar. Dat lijkt de top van Air France-KLM er nu van te hebben overtuigd dat de afhankelijkheid van de belly-capaciteit weleens kan leiden tot het verlies van marktaandelen en dat extra freighters hard nodig zijn om de marktpositie te behouden. Het is nog onduidelijk wanneer de A350’s zullen worden geleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement