Singapore Airlines kiest voor vrachtvliegtuigen van Airbus

Luchtvracht

Singapore Airlines Cargo heeft een order geplaatst voor maar liefst zeven nieuwe A350’s in een vrachtuitvoering. De bestelling is een belangrijke overwinning voor de Europese vliegtuigfabrikant boven het Amerikaanse Boeing, dat met zijn B777-200F had gehoopt op een order uit de Aziatische stadstaat.

SIA Cargo is altijd een trouwe klant geweest van Boeing op vrachtgebied en is momenteel een grootgebruiker van de B747-400 vrachtjumbo, waar het er zo’n acht van in bezit heeft.

De Aziatische luchtvaartmaatschappij, die onder meer op Brussel Airport en Schiphol vrachtvluchten uitvoert, zal deze freighers op leeftijd vanaf 2025 gaan vervangen met de A350F’s, die met met een capaciteit van 110 ton een vergelijkbare payload heeft als de B747-400F.

KLM-Cargo beschikt ook over een kleine vrachtvloot van vier B747-400’s, waarvan er een ruim 30 jaar oud is. Het is nog steeds onduidelijk of de KLM de vrachtjumbo’s op termijn gaat vervangen. Partner Air France Cargo beschikt nog over twee B777-200F’s.

CMA CGM

De Franse rederij CMA CGM heeft eerder 4 A350F’s besteld en het Amerikaanse verhuurbedrijf Air Lease was met een order van zeven stuks de eerste klant voor het nieuwe vrachtvliegtuig van Airbus.

Met de derde vrachtorder krijgt de Europese vliegtuigbouwer nu ook voor het eerst een van de oude vrachtmaatschappijen aan boord. Daarbij is het opmerkelijk dat het nieuwe vrachtvliegtuig slechts op de tekentafel bestaat. En dat het eerste exemplaar, gebaseerd op de passagiersversie van de A350, nog moet worden gebouwd.

Ruil

Opmerkelijk is dat de Singaporezen voor de aanschaf van de vrachtvliegtuigen geen nieuwe financiering zoeken. De order komt tot stand door een eerdere bestelling van 17 passagiersvliegtuigen (15 A320’s en twee A350-900’s) om te zetten naar A350F’s.

De nieuwe A350F’s van Airbus biedt Singapore Airlines Cargo aanzienlijk lagere operationele kosten. Vergeleken met de B747-400F valt de brandstofconsumptie 40% lager uit. Daarnaast stoot de Airbus-freighter aanzienlijk minder CO2 uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Singapore Airlines kiest voor vrachtvliegtuigen van Airbus | NT

Singapore Airlines kiest voor vrachtvliegtuigen van Airbus

Luchtvracht

Singapore Airlines Cargo heeft een order geplaatst voor maar liefst zeven nieuwe A350’s in een vrachtuitvoering. De bestelling is een belangrijke overwinning voor de Europese vliegtuigfabrikant boven het Amerikaanse Boeing, dat met zijn B777-200F had gehoopt op een order uit de Aziatische stadstaat.

SIA Cargo is altijd een trouwe klant geweest van Boeing op vrachtgebied en is momenteel een grootgebruiker van de B747-400 vrachtjumbo, waar het er zo’n acht van in bezit heeft.

De Aziatische luchtvaartmaatschappij, die onder meer op Brussel Airport en Schiphol vrachtvluchten uitvoert, zal deze freighers op leeftijd vanaf 2025 gaan vervangen met de A350F’s, die met met een capaciteit van 110 ton een vergelijkbare payload heeft als de B747-400F.

KLM-Cargo beschikt ook over een kleine vrachtvloot van vier B747-400’s, waarvan er een ruim 30 jaar oud is. Het is nog steeds onduidelijk of de KLM de vrachtjumbo’s op termijn gaat vervangen. Partner Air France Cargo beschikt nog over twee B777-200F’s.

CMA CGM

De Franse rederij CMA CGM heeft eerder 4 A350F’s besteld en het Amerikaanse verhuurbedrijf Air Lease was met een order van zeven stuks de eerste klant voor het nieuwe vrachtvliegtuig van Airbus.

Met de derde vrachtorder krijgt de Europese vliegtuigbouwer nu ook voor het eerst een van de oude vrachtmaatschappijen aan boord. Daarbij is het opmerkelijk dat het nieuwe vrachtvliegtuig slechts op de tekentafel bestaat. En dat het eerste exemplaar, gebaseerd op de passagiersversie van de A350, nog moet worden gebouwd.

Ruil

Opmerkelijk is dat de Singaporezen voor de aanschaf van de vrachtvliegtuigen geen nieuwe financiering zoeken. De order komt tot stand door een eerdere bestelling van 17 passagiersvliegtuigen (15 A320’s en twee A350-900’s) om te zetten naar A350F’s.

De nieuwe A350F’s van Airbus biedt Singapore Airlines Cargo aanzienlijk lagere operationele kosten. Vergeleken met de B747-400F valt de brandstofconsumptie 40% lager uit. Daarnaast stoot de Airbus-freighter aanzienlijk minder CO2 uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement