De vrachtorder volgt op bestelling vorig jaar van de laatste vier B747-8F bij Boeing, die in de loop van dit jaar worden afgeleverd. Daarna sluit Boeing na meer dan een halve eeuw de productie van de legendarische vrachtjumbo.

De eerste van vier B777F’s zal al in november van dit jaar worden geleverd, terwijl de overige drie ergens volgend jaar voor Atlas zullen gaan vliegen, aldus de vrachtmaatschappij.

Cargolux

Atlas beschikt al over zo’n vijftig vrachtjumbo’s. De vrachtvloot van Atlas Air telt verder nog eens 14 B777F’s, die worden gehuurd van dochterbedrijf Titan Aviation Leasing.

Met de extra vier nieuwe B777’s en de komst van de laatste vier B747-8F’s dit jaar plaatst de Amerikaanse vrachtvervoerder zich met een vloot van meer dan zestig freighters dan ook aan de top van het internationaal vrachtvervoer als de expresvervoerders UPS en FedEx buiten beschouwing worden gelaten. Ter vergelijking: de grootste Europese freighter-operator, Cargolux, bezit dertig vrachtjumbo’s.

Chartervluchten

Atlas Air zegt dat de versterking van de vrachtvloot nodig is om te voldoen aan de grote vraag uit de e-commerce markt. Daarnaast wordt de vrachtmaatschappij steeds meer door expediteurs ingehuurd voor chartervluchten doordat de traditionele airlines niet voldoende bellycapaciteit kunnen aanbieden als gevolg van de coronacrisis. Volgens de directie van Atlas Air biedt de nieuwe B777’s verder ‘lagere brandstofkosten en extra flexibiliteit’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding