Korean Air, met 28 freighters (B747-400F’s, B747-8F’s en B777F’s) een van de grootste vrachtvervoerders van Azië, zegt dat die vrachttarieven nog steeds hoog zijn doordat het herstel van het passagiersvervoer op zich laat wachten en er daardoor nog steeds te weinig bellycapaciteit beschikbaar is in de markt. Dat drijft de prijzen verder op van de beschikbare ruimte op vrachtvliegtuigen.
De Koreaanse luchtvaartmaatschappij stelt tevens dat het in het vierde kwartaal van 2021 ‘pro-actief’ heeft gereageerd op de verstoringen in de mondiale logistieke keten en de restricties door de omikron-variant’. Dat laatste is gebeurd door klanten te voorzien van een ‘betrouwbaar’ capaciteitsaanbod.
10% meer vracht
Ook andere Aziatische airlines zoals China Airlines, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines zijn door het sterk gedaalde passagiersvervoer gedurende coronacrisis steeds meer afhankelijk van de gestegen vrachtinkomsten. Dat vrachtvervoer steeg mondiaal in de maand december van 2021 met bijna 10% vergeleken met dezelfde maand in 2019 toen corona nog geen effect had op het luchtvaartverkeer, aldus luchtvaartorganisatie IATA.
De mondiale vrachtcapaciteit is vergeleken met twee jaar geleden wel met 6.5% gekrompen door het aan de grond houden van veel passagiersvliegtuigen, voegt de IATA eraan toe. Dat gegeven en de grote vraag houdt de prijzen voorlopig hoog.
China Airlines
Steeds meer airlines bestellen nu dan ook vrachtvliegtuigen. De laatste airline is het Taiwanese China Airlines dat nog eens vier B777-200F’s toevoegt aan een eerdere bestelling van zes B777F’s in 2021. China Airlines zag de omzet uit vracht in december 2021 omhoog schieten naar meer dan een half miljard dollar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?